Hej!
Här är något som är konstigt. Drängen Per Andersson gift 23/6 1805 med bonddottern Carin Ersdotter från Werkebo ( Valbo C: 2 bild 241 / sid 468 ), hans hustru heter 1812 Anna Ersdotter. Kanske har prästen skrivit fel namn på modern eller så har Per Andersson gift om sig mellan 1805-1812. Tittar man 1805 i husförhören så finns det en Carin Ersdotter 19 år som dotter till bonden Eric Ersson, vilken ev kan vara Per Anderssons hustru. Eric Ersson har även en dotter Anna Ersdotter men hon är bara 8 år, så henne kan vi utesluta ( Valbo AI: 8 bild 283 / sid 520 )
Jag tror inte att de båda Per Andersson är samma person. Per Andersson gift med Carin Ersdotter kallas vid vigseln 1805 dräng och det kallade man bara män som inte hade varit gifta innan, då hade de benämnt honom änkeman istället. Men jag blir fundersam här också då bondsonen Per Andersson bor i Taflan när han 13/5 1799 gifter sig med Margareta Jönsdotter ( Valbo C: 2 bild 238 / sid 462 ). Det här var knepigt må jag säga.
Per Anderssons och Anna ( Carin?) Ersdotters barn heter i husförhören Anders f. 1800 och Carin f. 1806. Här nämns inga barn Jöns eller Margareta. Även om de skulle vara döda hade de nämnts ändå, därför tror jag att detta är två gifta par men som sagt så är jag inte säker, det verkar till att ha förekommit felskrivningar i kyrkböckerna.