Lars och Britta i Gållösa fick också sonen Sven, född 1731-08-13, högst upp på högersidan här:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0028837_00122Enligt PLF Oskarshamns databas dör en Lars Andersson i Gållösa i oktober 1743 vid 80 års ålder. En annan Lars Andersson i Gållösa dör 1757-04-25 vid 28 års ålder - alltså alldeles för ung för att vara Brittas make. Någon död Lars som matchar den ovan nämnda som föddes i Åkemåsen 1686 hittar jag inte i Tryserum.
Lars Andersson "den äldre" är möjligen samma Lars Andersson i Gållösa som gifter sig med Brita Tyrsdotter 1683, alltså en annan familj.
Det dör flera Britta/Brita Nilsdotter i Tryserum som är möjliga men osannolika kandidater:
Änkan Britta, död i mars 1746 i Fibrotorp, Tryserum vid 68 års ålder - men då skulle hon vara över 50 när Per och Sven föds. Även om många kvinnor födde barn i 40-årsåldern så är 50+ väldigt ovanligt.
Änkan Brita, död 10 augusti 1773 i Gållösa, Tryserum i en ålder av 91 år 8 månader - men hon blir i så fall också mor vid hög ålder (49).
Hustrun Brita, död 1749-05-04 i Gållösa vid 41 års ålder - åldern stämmer bättre, men där anges hon som Lars Jonssons hustru och det stämmer ju inte alls.
Jag har försökt hitta spår i mantalslängderna, men dels är Riksarkivets bilder svårlästa, dels tas bara männen upp så de hjälper dåligt. Jag hittar inte ens någon Lars Andersson där.