Hej!
Jag har ett dilemma när jag försöker spåra mina anfäder.
I flera husförhörsböcker står det att min farfars farfar Jonas Jonsson är född i Långlöt 28/4 1799.
Till exempel
husförhörslängden för Runsten 1831-1845: (Mitten på sidan, oerhört tydligt och fint skrivet dessutom.)
Men när jag tittar i
födelseboken för Långlöt 1794-1860 sid 19 finns det ingen Jonas född det datumet. (Eller alls för övrigt om jag bläddrar i denna födelsebok, och i födelseböckerna i angränsande sockner Långlöt, Runsten, Gärdslösa, Bredsättra runt samma datum.)
Däremot finns det två Jon, födda 28 och 29 april i Långlöt.
Jag har, när jag släktforskade för 10 år sedan, tagit för givet att han helt enkelt vid något tillfälle bytt namnet från Jon till Jonas, och forskat vidare efter denna Jon, född 28/4, i tron att det var rätt.
MEN nyss hittade jag i
Långlöts husförhörslängd från 1799-1824 sid 24 att det faktist fanns en Jon, född 28/4 1799 OCH en dräng(?) Jonas på samma adress, också född 28/4 1799. Dvs de kan inte vara samma person och jag därför forskat vidare under felaktiga premisser.
Hur spårar jag nu vidare efter min farfars farfar Jonas? Jag har dålig koll på vad "dr." står för, och hur spåra.
(Jag kan också inte tyda texten som anger när Jonas med familj flyttade ut från Runsten, varken ort eller årtal, för att kanske kunna hitta fler spår där - men jag antar att det hör hemma under ett annat forumkaptiel... Dessutom verkar kyrkoboken från Långlöt med husförhör 1824-1831 saknas - i alla fall i digitaliserat format...
)