Hei
Mitt navn er Raymond Linde. Jeg er norsk etterkommer etter Olof Hedstrøm. Jeg har begynt å samle informasjon til en slektsbok som skal følge i Olof Hedstrøms fotspor. Jeg er ikke så flink med svenske kilder til informasjon, og trenger hjelp til å finne informasjon om Olofs og hans families tid i Svartnäs, reisen til Ljusnedal og hans opphold der. Hvis det er noen som har informasjon om Olof Hedstrøm og hans tid frem til han reiser til Norge? Jeg ønsker også informasjon om hans forfedre, og deres liv ved jernverkene i Dalarna.
Olof er født 4.mars 1814 i Svartnäs, Svärdsjö. Olof dro fra Svartnäs til Ljusnedal sammen foreldrene mellom 1816 og 1822, og flyttet fra Ljusnedal til Mostadmarka Jernverk i Norge sammen kone, sin stesønn og to eldste barn 20.mai 1845.
Hans foreldre var Johan Andersson Hedstrøm (født 31.mars 1780 i Furudal, Ore – død 25.jan 1836 i Ljusnedals Bruk) og Stina Olsdotter Hedstrøm (født 9.sep 1779 i Ockelbo – død 19 juli 1860 i Ljusnedals Bruk.
Olof hadde 4 søsken født i Svartnäs Bruk; Anders Hedstrøm (født 6.nov 1806), Olof Hedstrøm (født 1808 – død 1809), Johan Peter Hedstrøm (født 27.feb 1811), Erik Hedstrøm (Født 13.okt 1816) og Anna Stina (født 7.mars 1822) født i Ljusnedal
Olof giftet seg med Beret Christina Jacobsdatter Hedstrøm (født 14.mars 1813 i Røros) i Ljusnedal Bruk 8.juni 1840. Beret hadde sønnen Nils Ellingsen (født 2.juni 1835) fra tidligere. De fikk tre barn. De to første født i Ljusnedal; Christina Hedstrøm (født 2.mai 1840) og Johan Jacob Hedstrøm (født 11.okt 1843) og min tippoldefar Emanuel som ble født mens Olof arbeidet ved Mostadmarka Jernverk utenfor Trondheim. Christina ble gift to ganger og har etterkommere i Norge. Johan emigrerte, giftet seg med svenske Emma Rose og har etterkommere i Solem, Douglas i Minnesota. Olof døde 48 år gammel 17.februar 1862 av tæring i Målselv i Troms. Hans kone Beret døde i Trondheim 13.okt 1889.