Lars Wiberg med hustru flyttar in på tomt 4 i Ulricehamns norra kvarter 1782, utan kommentar i mantalslängden om varifrån. Men han hade förstås gått i lära hos någon annan hattmakare före, i någon annan stad, förmodligen gift sig där och kanske blivit tilldelad tjänst i Ulricehamn av hattmakareskrået? Jag vet inte exakt hur det fungerade men de var förmodligen inflyttade till staden. Att de inte har ett enda dopvittne till sina barn med något av deras egna efternamn tyder också på att de är inflyttade. Daniel behöver inte ens ha hetat Wiberg vid födseln, han kan ha tagit efternamnet när han blev hantverkare och borgare. I såna fall kommer han nog från en plats som heter något med Vi.
Jag tror vigselnotisen är vad som behövs för att komma vidare, men den blir inte lätt att hitta. Så småningom kommer Arkiv Digital ha utvidgat sin databas till att täcka även tiden före 1800 i alla socknar och då går den, med lite tur, att söka fram den vägen. Fram tills det är det ju lite som att leta efter en nål i en höstack, även om jag tror man skall leta i eller runt städer där hattmakare kan ha varit verksamma. Skall man gissa flyttade Daniel dit för att gå i lära och träffade sin hustru där, de kan alltså vara från olika ställen från början.
Ett långskott är väl om hattmakareskrået har gamla dokument och register bevarade, kanske kan man hitta något den vägen.