Jag stöter ibland på små men lite irriterande problem när det kommer till födelseförsamling.
Idag föds ju nästan alla på förlossningsavdelning på lasarett. Men vi skriver födelseförsamling utifrån var vår mor bor, är skriven, när vi föds. Min egen födelseförsamling är Skerike norr om Västerås, trots att jag är född på BB inne i Västerås. Lika förfarande för mina barn nu i modern tid.
Tidigare födde man ofta hemma, eller åtminstone inom socknen. Ibland kunde man (råka) föda när man var på besök hos någon släkting. Där har jag sett några olika förfaranden i födelseböckerna. Att man ändå skrivs in i hemförsamlingens bok, eller att man skrivs som född i den församling man de facto föds i. Eller en mix där man finns angiven i båda böckerna, och lite olika hur man sedan skriver det i husförhörslängderna och församlingsböckerna.
Det finns också en period mellan dessa system. Jag har exempelvis en stor syskonskara i mitt träd födda i början av 1900-talet, där några anges som födda i församlingen där de bodde, men en del står som födda i församlingen där sjukhuset råkar ligga, trots att de aldrig varit bosatta där.
Ibland vill man ju skriva av så autentiskt det går ur böckerna, men ibland känns det fel att skriva att Agda Svensson föddes i Västerås Domkyrkoförsamling när hon aldrig bott där.
Hur brukar ni andra göra?