Jag skulle vilja höra om det finns några här med erfarenheter av att kontakta lämpliga ättlingar för DNA-test för att lösa någon släktgåta, som i så fall vill berätta om hur ni gjorde.
Situationen i det här fallet är sådan att min frus mor och morbror delar 105,9 resp. 234,8 cM med en man vars mormors båda föräldrar är okända. Jag har arbetat länge på att hitta deras gemensamma anfader och är ganska säker på att ett syskon till min frus mormors mor är antingen den okände modern eller den okände fadern. Det är dock en stor skara barn det handlar om, som föddes på 1860- och 1870-talet, så det finns några att välja på. Vilket av barnen som är den anfader jag letar efter är förstås omöjligt att säga utan att det kommer någon mer riktigt bra DNA-matchning.
Tidigare fanns personens DNA bara hos FTDNA men nu i dagarna dök äntligen mannens DNA upp hos MyHeritage där det finns många fler testade och bättre verktyg, om man betalar de 324 kronorna som en engångsavgift vilket jag har gjort för både min frus mor och morbror.
Om man är programledare för ett program hos SVT, som letar efter okända föräldrar och har tillgång till en stor påse pengar, så är det förstås inte svårt, för vem säger nej om de blir uppringda av SVT som frågar om de får låta DNA-testa dem? Men hur gör man om man inte är en sån programledare? Mer specifikt, vem betalar i så fall för DNA-kiten, och vem administrerar dem? Man kan förstås också undra vad som hände med de där DNA-kiten som SVT beställde efter att programmet var slut. Någon måste väl fortsätta administrera dem så att det finns någon som svarar om nya DNA-släktingar hör av sig i framtiden?
Om jag vill lösa den här släktgåtan så vore förstås ett sätt om jag kontaktade lämpliga ättlingar i några av de olika släktgrenarna efter min frus mormors morföräldrar och frågade om de skulle kunna tänka sig att låta sig DNA-testas för att lösa den här släktgåtan. Så här långt har jag bara väntat på att några av dem ska dyka upp i matchningslistan, men det kommer kanske aldrig hända utan lite hjälp på traven.
Det är en intressant släkthistoria i sig också. Barnet med okända föräldrar föddes i Malmö 1891 och det ser ut som om modern då åkte från Kalmartrakten, som det här handlar om, till Malmö för att föda barnet i hemlighet där. Frågan är vad som hände som motiverade det hemlighetsmakeriet? Var hon för ung för att ta hand om ett barn? Och visste fadern också om det eller hade han stuckit tidigare? Kanske kommer några av frågorna få ett svar och och när jag får veta vilka de är.