Hej Inger och Hans!
Det är ca 35 år sedan jag höll på med de här två familjerna i Åkerrör (Bengt Anderssons respektive Bengt Larssons familjer). Min ingång då var att jag var intresserad av de båda Sven Bengtssönerna födda 1779 respektive 1780.
När jag så återigen stöter på samma familjer var jag tvungen att göra en ordentlig djupdykning i materialet. Tyvärr så har ju just Stafsinge en lucka i kyrkoböckerna 1741-1769 men som till mycket stora delar kan rekonstrueras av andra källor (bouppteckningar, mantalslängder, flyttattester med mera), ett projekt som jag från tid till annan har hållit på med under mer än 20 års tid.
Tyvärr är det så att jag inte är pensionär ännu så det kommer att ta ytterligare ett antal år innan jag kan ägna mer tid åt släktforskandet, men Stafsinge socken är den socken som ligger mig närmast om hjärtat eftersom min mormor mormors mor Christina Bengtsdotter föddes där 1791 innan hon flyttade till Falkenberg 1828 och drev krog på Storgatan under 1850- och 1860-talen innan hon slutade sina dagar 1868.
Så tillbaka till Bengt Andersson och Bengt Larssons familjer.
Även om det finns fler barn i dessa familjer så har jag fokuserat på de relevanta sönerna.
Bengt Andersson (1724-1799) och Cecilia Persdotter (1734-1815) hade följande söner:
Anders Bengtsson (ca 1758-1770)
Anders Bengtsson (f ca 1763)
Anders Bengtsson (f 1772)
Hans Bengtsson (f 1774)
Johan Bengtsson (f 1777)
Sven Bengtsson (1780-1850).
Det finns inga som helst spår efter någon son Lars!
Bengt Larsson (ca 1744-1801) och Karin Andersdotter (f 1742) hade följande söner:
Lars Bengtsson (1767-1825)
Lars Bengtsson (f 1776), senare bonde i Skogstorp 4.
Sven Bengtsson (1779-1834)
Så som ni ser så finns det söner med samma namn som lever samtidigt i båda familjerna, ett fenomen som jag stött på vid flera tillfällen tidigare i Stafsinge.
Svaret på Ingers ursprungliga fråga är alltså att Anna Andersdotters man Lars Bengtsson (f 1767 4/4 i Åkerrör) [Hfl 1821-1823 för födelsedatum] var alltså son till Bengt Larsson och Karin Andersdotter.
Angående brottfälling så har det ingenting med kriminella handlingar att göra utan avser en person som led av s k fallande sot d v s epilepsi.
Jag vill ju vara sparsam med de uppgifter som jag publicerar på publika forum men ni kan alltid kontakta mig på
förnamn.efternamn@gmail.com där förnamn = gabriel och efternamn = wallgren
Mvh
Gabriel