Jag hjälper en vän forska i sin familj och har hamnat i Sundsvall och hos familjen Linderberg som startade och drev Linderbergs mekaniska i Sundsvall.
Jag blir inte klok på hur det egentligen var med fruar och föräldrar och deras, i sin turs fruar. Ja, det som jag skriver är minst lika rörigt i mitt huvud!
Nils Petter Linderberg f. 1/12-1811 Sundsvall d. 14/10-1883 Sundsvall, gift 1842 med Mathilda Charlotta Mört f.7/9-1819 i Gävle, d. 9/4-1899 Sundsvall. Hfl. AI:8b. s.516. Varför heter hon Mört när hennes far hette Mörk? Men svärmor, hette däremot Brita Magdalena Mört, f.24/8-1784! Brita Magdalena, var alltså Nils Petters mor gift med Nils Petters far Pehr Linderberg f.25/3-1769 och d.26/7-1843 i Sundsvall. (Alla nämnda Sundsvall är från Gustaf Adolfs fs.)
Tillbaka till Mathilda Charlottas föräldrar. De hette Johan Mörk och Anna Lena Dahl f.14/1-1783 i Gävle. Är det någon som känner till dessa eller kan ge tips om vidare forskning kring dem? Jag har hittat, tror jag, Anna Lenas några anor; Johan Dahl f.1753 o hustru Anna Greta Söderström f.1756 troligen båda två i Gävle.
(Lämnar inga källor där då de känns osäkra)
Jag har en fråga till angående Johan Mörk och hans svärfar Johan Dahl. Båda är Kaptener men jag vet inte hur jag ska hitta dem i de militära rullorna.
Ja..det här var många frågor och ganska rörigt men är det någon som kan hjälpa mig med nåt av detta vore jag ytterst tacksam! Har jag missat nåt i info så fråga gärna så försöker jag beskriva bättre.
föräldrars namn och förhållanden.
Inte heller Nils Petters fars, Pehr Linderbergs fru Brita Magdalena Mört f.24/8-1784