ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sting  (läst 152 gånger)

2023-04-20, 12:29
läst 152 gånger

Utloggad Lars Nylander

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Erik Sting, som före 1638 slöt adliga ätten nr 124, hade enligt Elgenstierna två giften, 1:o med NN och 2:o med Ingeborg Store. I första äktenskapet hade hon dottern Anna, som 1619 gifte sig med fänriken Johan Axelsson Posse.
Jag undrar om någon vet vem Erik Sting var gift med första gången, och som var moder till dottern Anna. Supplementbandet till Elegentierna tar inte upp något om detta.

2024-08-04, 17:35
Svar #1

Utloggad Torbjörn Björkman

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2024-11-12, 15:10
    • Visa profil
Ett slumpfynd i landskapshandlingarna för Östergötland: I räkenskaperna för Vadstena slott för år 1611 listas ett antal utgifter i samband med Sven Stings begravning. Den ende Sven Sting som jag hittar som vore prominent nog att dyka upp på det här sättet är Sven Sting till Påvarp i Hömbs socken och slottsloven på Läckö slott med samma namn (om de nu inte är samma person).

Inget dödsår tycks vara angivet för någon Sven Sting, så jag tänkte att det kunde vara av intresse, samt det faktum att han tycks ha begravts i Vadstena.

Länk: https://sok.riksarkivet.se/arkiv/1QElxepFUKobFVeciLm100, jag hittade referenserna från ca bild 40 och framåt, men det kan finnas också tidigare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se