ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lönskaläge alltid i domböckerna?  (läst 232 gånger)

2023-06-16, 17:59
läst 232 gånger

Utloggad Mikael Nordblom

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2024-12-12, 18:15
    • Visa profil
24/8 1834 betalar pigan Maria Jönsdotter 32 skilling till kyrkan efter begånget lönskaläge (Kyrkoräkenskaper för Sillerud, Värml). Hon hade den 6/7 samma år fött en oäkta gosse. Jag har försökt hitta något om detta i Nordmarks häradsrätts protokoll, men förgäves.

Min fråga är nu: Behövdes det inget häradsrättsbeslut för denna typ av "brott"? Eller var det så att man inte brydde sig om att anteckna det i häradsrätternas protokoll? Jag kan nämligen inte hitta några sådan beslut i nämnda protokoll. Det borde verkligen inte ha varit ovanligt! I äldre domböcker hittar man ju det ofta. Finns det någon annan serie där just denna typ av handlingar skall sökas, alltså inte i serie AIa-serien? Någon som vet?

2023-06-16, 18:17
Svar #1

Utloggad Nils Ottervik

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 16:22
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Redan 1810 avskaffades straff för de 2 första gångerna av lönskaläge. Om sen kyrkan hade andra synpunkter, vilket de ju ofta hade och straffade på egen hand, så är det en annan sak.
Se:
https://riksarkivet.se/forbjudna-forbindelser

Vänliga hälsningar
Nils O

2023-06-16, 21:50
Svar #2

Utloggad Mikael Nordblom

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2024-12-12, 18:15
    • Visa profil
Aha!
Detta förklarar ju hela saken. Stort tack, Nils, för denna information.
Synd bara att jag nu inte kan gå den vägen att försöka få reda på vem barnafadern var.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se