Alltså, ni är så bra på det ni gör! Jag har lärt mig så mycket av era svar. När det gäller militärhistoria så har jag ju tidigare inte gått in och sökt på det, eftersom jag har så få soldater i släkten. En var med vid slaget om Sävar och Ratan år 1809, där svenskar och ryssar slogs mot varandra, det blir intressant att grotta ner sig i, en annan var gardist i garnisonen på Östermalm här i Sthlm, en tredje var soldat i Almunge, Uppland. Det här avser ju senare år, 1800-talet, så jag hoppas att uppgifterna är tydligare och lättare att hitta. Jag fick också ett snabbt svar från Soldatregistret och där står i stort sett samma uppgifter som jag har fått från er, dock inte när han föddes, om han redan bodde i Stora Tuna när han blev soldat, eller om han var inflyttad. Han blev antagen 1677 vid Tuna kompani, han var även soldat i Gagnefs kompani och från 1686 vid Gustafs kompani. Efter att ha famlat i mörkret så har det ljusnat betydligt nu vad gäller Mats Älg, det saknas ju vigsel-födelse-och dödlängder i Stora Tuna 1650-1688 så det har varit svårt att söka, mantalslängderna har varit till stor hjälp. Den största hjälpen har jag ändå fått från er alla som har engagerat sig, så ett jättestort tack!
Med vänlig hälsning/Annette Andersson