Karl Göran, mycket bra att du tar upp Erik Eriksson f 1736-10-20 från Dacke. Han är en mycket intressant kandidat. Han återfinns i Dacke 1760, 24 år gammal med brodern Jon, modern Märeta och systern Maria. (AI:1 sid 14). Men varför skulle han bli fosterbarn i Hullsjön när han är så gammal? Det verkar som om Erik och hustrun Annika dyker upp i Hullsjön i mantal 1771 då det är listat en måg och en sonhustru hos Olof Mattssons änka.
Systern Maria i Dacke, som tillhör mina anor i Kväcklingen, förekommer inte som dopvittne till Hullsjö-Eriks barn eller vice versa. Men å andra sidan så är det ju intressant att denna Dacke-Erik är dopvittne i Hissjön 1769.
Denna Dacke-Erik stämmer också med teorin om att Hullsjö-Eriks mor skulle heta Märta. Erik Johansson (flykting från Österbotten) och Märta Jonsdotter från Dacke. Erik Johansson dör också 1744 när sonen Erik bara är 8 år gammal.
För övrigt så är denna Dacke-familj lite rörig. Jag misstänker att Erik Johansson kan vara bror till Johan Johansson som också är gift till Kväcklingen. Men alla Eriks barn utom dottern Maria har dunkla öden. Medelpadsskivan saknar sonen Johan som är född 1724, och det verkar som om sonen Jon är ihopblandad i kyrkboken med bonden i Dacke med samma namn (döda 1795 resp 1796 i Dacke).
Jag kan förstå varför Helge Nyberg har angett att Erik skulle komma från Kärvsta, Stöde, eftersom alla barnens dopvittnen är från Holm, utom två vittnen som är just från Kärvsta.
Men man kanske inte ska stirra sig blind på bara dopvittnen. Det är nog som du säger att det behövs domböcker här för att säkerställa Hullsjö-Eriks anor.