ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Könik  (läst 426 gånger)

2023-10-30, 22:19
läst 426 gånger

Utloggad Olle Elm

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11189
  • Senast inloggad: 2024-12-09, 19:11
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I dagens program av Allt för Sverige förekom namnet Kunnig. Jag gissar att namnet är en variant av Könik om vilket förbundets namnlista skriver:
Mansnamn Tyskt Vanligast i övre Norrland. Ex: Birkarlen König Olofsson i Umeå, far till ärkebiskop Petrus Kenicius, född 1555. - Modéer sid. 89.
Sveriges Medeltida Personnamn anger det som finns i bilden.
Vänligen,
Olle Elm

2024-09-06, 02:58
Svar #1

Utloggad Erik Holmlund

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 645
  • Senast inloggad: 2024-12-15, 19:40
    • Visa profil

Här är en lista över personer med förnamn Könik eller patronymikon Köniksson, som jag hittat under 1500-talet. Jag brukar vara väldigt noggrann med att ange exakta källhänvisningar men i detta fall vore det enormt omfattande, så jag väljer att sammanfatta var individerna bodde och geografisk hemort. Uppgifterna kommer främst från landskapshandlingar, Älvsborgs lösen, militieräkenskaper. Skulle någon vilja ha källhänvisningar kring någon specifik Könik så hojta.

Uppland
Peder Köniksson, Näsboda, Älvkarleby socken, år 1570-78
Könik Persson i Näsboda, Älvkarleby 1588, kronobonde, "på Grundet", Älvkarleby socken, år 1593-99

Hälsinglands norra fögderi
Könik Olsson, Tjärnemyra, Sunnansjö, Delsbo socken 1542-98
Olof Köniksson, Sunnansjö, Delsbo socken 1576-88
Könik Larsson, Modika (Moviken), Norrbo  socken 1542-82,88
Per Köniksson, Modika, Norrbo socken 1586-90
Jon Köniksson, Modika (Moviken), Norrbo socken 1583, 86-1600
Jon Köniksson, Bjuråker socken, 1585
Olof Köniksson, Hånick/Hånåker, Harmånger socken 1543-93,1600
Nils Köniksson, Ösby, Rogsta socken 1543-98,1600
Per Köniksson, Hovsätter, Rogsta socken 1561-88
Lasse Köniksson, Berga, Idenor socken, 1573-98
Könik Larsson, Idenor socken 1584
Olof Köniksson, borgare i Hudiksvall 1590-1600
Per Köniksson, borgare i Hudiksvall 1591-1606
Per Köniksson, trumslagare vid Mårten Larssons fänika med Hälsingeknektar 1583-84

Västerbotten - Umeå socken
Könik Olsson, Baggböle, Umeå 1546-1588
Könik Håkansson, Nyby, Umeå sn 1587-1594
Anders Köniksson, Tjälamark, Umeå 1547-74
Anders Köniksson, Böle, Umeå sn 1580-1581
Könik Andersson, Västerteg, Umeå sn 1594-
Könik Håkansson, Nyby, Umeå sn 1587-94

Västerbotten - Skellefteå socken
Könik Persson, Falmark, Skellefteå sn 1551-78
Olof Köniksson, Falmark, Skellefteå sn 1581-1617
Könik Eriksson, landsskrivare & fogdetjänare i Skellefteå, Lövånger & Bygdeå socknar 1561-64. 1564 vid Umeå kungsgård. Sista spåret en kvittens daterad i Kalmar juni 1564.
Per Köniksson, knekt från Skellefteå socken, vid Per Olssons fänika med Västerbottensknektar 1585-90
Olof Köniksson, knekt vid Karl Börilssons fänika med Västerbottensknektar 1591

Den mest namnkunniga personen har jag utelämnat från listan. Ärkebiskop Per Köniksson. Var bodde han, egentligen? Någon som noterat honom i några källor av typen uppbördslängder?

Jag vill också fästa uppmärksamhet på att i 1500-talskällor stavas namnet oftare med inledande Kiö- än Kö-, så namnnormering Könik kan diskuteras. Kanske borde vara Kiönik eller Kjönik. Också värt att påpeka är att namnet förekommer i Norge där man oftast normerar namnet till Kjønik. Jag har t.o.m. sett norska forskare stava namnet Tjønik,
Namnet inleds utan tvivel med ett inledande Tj/Kj-ljudet. Påståendet att namnet skulle vara en tysk namnform har en del frågetecken. Hur välunderbyggt är det egentligen? Kan någon påvisa något exempel på att hårda K blir ett tj-ljud i några andra tyska namn?
Det faktum att de flesta referensverk stavar namnet med ett avslutande G visar dessutom att man inte ens har försökt skrapa på ytan och försöka forska på namnet, alternativt haft väldigt tunnt och/eller sentida källunderlag att utgå ifrån. Det avslutande G-et vinner mark på 16- och 1700-talen, i synnerhet när släkter där namnet förekommer flyttar in områden där namnet förut inte förekommit. För mig synes stavningen med ett G på slutet, vara ytterst sällsynt i 1500-talskällor, och det är väl snarare troligt att det avslutande G:et är en ren missuppfattning som uppstått hos skrivare som förut inte kommit i kontakt med namnet. Det förekommer även påståenden att namnet skulle vara typiskt "nordnorrländskt", vilket inte visar sig vara sant i ett 1500-talsperspektiv. Vid mitten av 1500-talet är namnet Könik vanligast med bred marginal i Hudiksvallstrakten. Samtliga belägg av namnet Könik i Hälsingland kommer från socknar inom en 3-mila radie runt där staden Hudiksvall kom att grundas på 1580-talet.

Som en liten sidoparantes skulle man kunna fundera kring vem Per Köniksson i Älvkarleby egentligen var, och var han kom ifrån. Någon Könik förekommer inte i uppbördslängderna för Älvkarleby socken eller dess grannsocknar före Per Köniksson dyker upp där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se