ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Opererad för högt blodtryck  (läst 368 gånger)

2023-11-01, 12:11
läst 368 gånger

Utloggad Ann-Britt Johansson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-11-01, 16:36
    • Visa profil
Hej!
Min mormor opererades för högt blodtryck i Stockholm nån gång mellan 1946 - 1949.
Jag har fått från Riksarkivet att hon inte opererats på Karolinska, ej heller Serafimerlasarettet.
Vad finns det mer för sjukhus som opererade för högt blodtryck på den tiden?
Har försökt med arkivet i Jönköping, för och se vart hon remitterades. Men de hittar ingenting på henne? Tycker jag är konstigt.
Kan hon vara remitterad direkt från provinsialläkare i Gränna? De hittar inte journaler från provinsialläkare i Gränna
i arkivet?
Någon som kan hjälpa mig?

Ann-Britt

2023-11-01, 20:21
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2947
  • Senast inloggad: 2024-12-19, 10:00
    • Visa profil
Gränna bör ha haft en stadsläkare (provinsialläkare svarade för sjukvården utanför städerna). Sedan fanns det gissningsvis privatläkare där också.

Vilka sjukhus i Stockholm som kunde opererera för högt blodtryck på 40-talet vet jag inte, men Södersjukhuset (invigt 1944), Sankt Görans sjukhus (nyinvigt 1930) och Sabbatsbergs sjukhus är tänkbara möjligheter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se