Tack, jag har ändå svårt att få ihop det. Tyvärr är det alldeles för långt att kopiera in hela texten och jag har svårt att välja vilka partier som kan vara mera relevanta än andra. Jag kopierar ändå in ett ytterligare avsnitt nedan. Utifrån min bristfälliga förståelse uppfattar jag "likvidationen" som någon sorts avräkning/avstämning enligt en förteckning. Jag uppfattar också att transaktionerna sker mellan allmogen och kronan, men inte i form av att kronan betalar skulder till allmogen. Jag förstår det inte heller som att kronan driver in pengar från allmogen för att betala skulder till andra aktörer, eftersom bönderna tydligen får betalt för får, kött, smör och annat som de levererar. Jag känner inte till hur det gick till vid dåtidens krigskommenderingar, men kan det ha varit så att det uppkom extra kostnader (= behov av förnödenheter) som inte finansierades via vanliga skatter eller de skyldigheter som rotebönderna hade, och som då fick köpas in extra från bönderna? För det är bland annat det som jag tycker mig kunna läsa in. Produkter rekvireras från (och betalas till) bönderna för att gå till Jämtland och andra ställen, eller för trupptransporter.
Wijd 2ne Posters igienom löpande i Liquidationen om 25 D. och 10 D. koppt sub Pag 43, för 14 st Fåår á 10 marker stycket. Befant man Länsmannen Lundman hafwa nekat sig mer än 10 st. Fåår handfått och allenast tillbudit dem betahla med 1 D Koppt stycket. Dock har Länsmannen Lundman dem wijd sidstl. Ting hållne ransakningens 6te punkt berörde af allmogen påtalte quantum af 14 st Fåår tillstått. Hwad prijset beträffar så postod enständigt Länsman det han eij mer uppburit för Fååren af Cronobefallningsman Lars Sundberg än 1 D. stycket. Detta Wijdgick denne, säijandes att finska officerarne hwilka Fåren fått ingalunda mera wille bestå, utan uthtagiande dem för det prijset som han wille bestyrckia med ett nu uppwijst af Regimente Gustaf Gisselkors quitence dat. D. 18 Junij sidsledne åhr 1719, öfwer hwilcken medfart Befallningsman Sundberg sig beswärat hos Landshöfdingedömet hwarpå intet swar förluppit dock innehöll samma quitence eij högre än 3 st fåår det öfrige stod man I mangel af bewijs I osäkerhet. Så war eij heller att bestyrkias det meromrörde Fåår blifwit föruth wärderade. I anseende hwar till Länsmans Debet i det måhlet effter hans tillstående blifwer 14 D. Koppt warandes denne boskapsgiärd uthgiord om Sommaren 1719, fast den i Liquidationen är uppförd för 1718, som klart war då man jämförde förtecknngen pag. 312 med samma Liquidation
Den lijkmätigt pag 318 in Julio uthgiorde Boskaps Giärd, tyckte H. Secret. Todin orimeligen hafwa bordt uträk( ) sedan Creaturen blifwit wärderade uti Kiöttwigt. Cronobefallnignsman Sundberg swarade at han det måst giöra efter Finska troupernes påstående som welat följa Tågordningen, därest ingen Boskap nämbnes utan Kiöttgiärden. Nu är wähl i Liquidations Protocollet .. ? 45 och den disputable columnen Lundman på wärderingen af berörde lijsta pag 318 debiterad för samma Boskap till 493 D. Koppt. Men af Räkningen med Befallningsman Sundberg pag. 524 är klart det denne honom eij högre för denne Giärd Crediterat än till 477 d. 24 ./. hwilka Cronobefallningsman Löfberg gåttgiordt under en summa af 894 D. som är infördt uti Liquidations protocollet 48 pag.