Nja det är inte helt korrekt Jörgen. Om man använder sökfunktionen i Digitala forskarsalen visas bara arkiv som har någon del digitaliserad medan om man söker i NAD så söker men på även de som inte har något digitaliserat alls.
M.a.o.precis det som jag skrev.
Oavsett vilken väg man söker på Kil så landar man i den digitala arkivförteckning som jag länkade till.
Nja, det är inte helt korrekt, Michael. Om man använder sökfunktionen som finns på Digitala forskarsalens
förstasida (vilket inte är detsamma som den
egentliga Digitala forskarsalen) och skriver "Kil" under
Arkiv/församling, så får man inte upp den sida som du länkar till. Man får upp ett
sökresultat med fyra punkter:
1. Kils kyrkoarkiv
2. Visnums-Kils kyrkoarkiv
3. Stora Kils kyrkoarkiv
4. Kils häradsrätts arkiv
Om man väljer län (Örebro) vid sökningen, så innehåller
sökresultatet bara den första punkten. Men det sökresultatet är likafullt inte vad din länk går till. Den går till punkt 1 i sökresultatet (en
direktlänk dit), alltså NAD:s arkivförteckning, som
inte finns i Digitala forskarsalen.
Denna sökning hos RA visar
allt som finns i arkiven, både digitaliserat och odigitaliserat. Så här beskriver man det själva:
"Riksarkivets publika digitala arkiv finns huvudsakligen på två plattformar - Digitala forskarsalen och Nationell Arkivdatabas (NAD). I Digitala forskarsalen samlas ingångar till det digitala materialet från bägge plattformarna."Alltså "
ingångar till det digitala materialet från
bägge plattformarna", vilket inte är detsamma som att allt finns i Digitala forskarsalen.
Men RA:s beskrivning är inte helt korrekt. Sökresultatet vid en sökning på Digitala forskarsalens
förstasida innehåller inga länkar till den
egentliga Digitala forskarsalen, bara till NAD:s arkivförteckningar, som dock innehåller bildlänkar till de digitaliserade volymerna. Och det är som sagt inte heller i den
egentliga Digitala forskarsalen som denna sökfunktion finns.
Visst, Ad länkar till RA men botaniserar jag i deras material ser jag bara det som AD digitaliserat.
Och det är precis vad som också sker om man går till
Kyrkoarkiv i Digitala forskarsalen och där söker på Kil (alltså
inte söker på Digitala forskarsalens
förstasida, utan i den
egentliga Digitala forskarsalen). Under
Kyrkoarkiv får man alltså bara upp det som finns i Digitala forskarsalen (som jag länkade till i mitt förra inlägg) utan någon information om odigitaliserade volymer hos samma arkivbildare, och det är detta som kan jämföras med Arkiv Digital.
Man måste alltså göra skillnad mellan resultatet vid en sökning...
· i RA:s 'stora' sökning på Digitala forskarsalens förstasida som visar
allt som finns i arkiven, både digitaliserat och odigitaliserat; länkarna i sökresultatet går dock bara till NAD:s arkivförteckningar (som också länken i ditt första inlägg går till), där i sin tur bildlänkar till de digitaliserade volymerna finns;
· i Digitala forskarsalen (som du hänvisar till i ditt första inlägg) som bara visar det som finns där och alltså är digitaliserast, med bildlänkar som inte går via NAD (och detta gäller naturligtvis också för annat än
Kyrkoarkiv, t.ex.
Domstolsarkiv).
Ja, det här är rörigt, och det är RA som har rört till det - men det gäller att hålla isär vad som är vad och var de olika sakerna (arkiv, bilder, arkivförteckningar, sökningar m.m.) finns.