Hej Henrik,
Jag har en ännu bristfälligt underbyggd hypotes, som jag egentligen inte borde skriva om här förrän den undersökts nogrannare. Men ju flera som letar ju större chans att någon antingen hittar en bevisning, eller hittar ett motbevis.
I Hässleby fattighus dör 1816-12-17 änkan Stina Andersdotter född 1748 i Västra Ryd socken (Hässleby C:2 p246). Den enda som passar på denna beskrivning är Anders Israelssons och Ingrid Jonsdotters dotter som föds 1748-02-14 i Sjöarp, Västra Ryd sn (Västra Ryd C:2 p134). Anders Israelsson var född 1713-06-22 i Ribbingshult under Malma, V Ryd. och Ingrid Jonsdotter 1707-05-25 i Sjöarp enl ovan.
Det intressanta är att enligt flyttlängden i Västra Ryd flyttar den här familjen till Ingatorp i Mars 1758 (Västra Ryd C:3 p319).
Det dör en Anders Israelsson med passande ålder i Amundsbo*, Ingatorp sn 1782-11-25 (Ingatorp C:6 p382). Och en Ingrid Jonsdotter dör i Björkeberg 1784-02-18 (Ingatorp C:6 p383).
Dessutom finns i Mantalet för 1767 en Anders med hustru i torpet Ekeryd under Härsås. De har passande ålder, 53 resp 64 år. OK hustrun anges äldre än beräknat utifrån födelseboken (hon bör ha varit 59år) men det är ofta lite fel i mantal.
Alltså kan detta vara Stina Andersdotters föräldrar?
Jag har gjort ganska mycket forskning på Ingatorp och trakten däromkring (se min hemsida
https://edshult.eu/Kyrkbok/Kyrkbok_Ing.htm) och detta är ett par som tillhör de fåtal personer jag inte lyckats hitta, knyta till andra och på så sätt kan utesluta från den här hypotesen.
/Karl-Henrik
* PS Det ska nog vara Andersbo under Härsås!