ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ett testamente FII:19, sid 433, v142896.b220.s433  (läst 179 gånger)

2024-06-10, 15:33
läst 179 gånger

Utloggad Jonny Olofsson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2024-11-24, 15:07
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
Ungefär mitt på sidan står det "...äfwen ock ?? bud efter då warande tids". Kan det vara Gästabud? Förstår inte vad som menas med detta...
Fyra rader länge ner:
2 rögder 3 st ?? ?? 2 st Kåppar kättlar

2024-06-13, 20:46
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5671
  • Senast inloggad: 2024-12-15, 21:53
    • Visa profil
"... så skall jag hafwa en oxe och en koo 2 st: får och 2 gietter samt en uprättad säng och en kiettel efter förmågo jemte gåfwer efter landsens bruk och sed äfwen och gästabud efter dåwarande tidh."   
Sedan står det om dottern nedanför:
"...äfwen och gästabud efter förmågo och hjelp til gåfwor..."

Jag vet inte hur man skall tolka det, om de skall ha rätt att få hålla gästabud på gårdägarens bekostnad eller om de har rätt att få komma på gästabud hållna på gården.

Det dottern får tre stycken av nedan är åkläden, som skall vara ett tyngre täcke, enligt SAOB.

2024-06-14, 15:13
Svar #2

Utloggad Jonny Olofsson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2024-11-24, 15:07
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
Ingen av de utlösta, Lars och Anna, var gifta vid den här tiden. Det kan vara så att de förbehåller sig hjälp vid gästabud som hålls vid deras kommande giften.

Det talas även om hjälp till gåvor. Jag tänker att det kan vara gåvor som Lars och Anna kan komma att behöva skänka vid andras bröllop.

Jag tycker att den inskjutna texten efter åkläde är "bordkläde"...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se