ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var bruden 12 år när hon gifte sig och 13 när hon födde?  (läst 1007 gånger)

2024-06-14, 14:38
läst 1007 gånger

Utloggad Jonas Rydberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2024-09-22, 21:35
    • Visa profil
Hej!

1716 i oktober gifter sig en "dotter Sara Svensdotter" i Misterhult, och bara 5 månader senare i mars föds hennes första barn 1717 i Gårdveda.

Bröllopet måste således ha varit ganska påskyndat.

När Karin går bort 1764 anges hon vara 60 år. Detta innebär att hon skulle ha varit 12 år vid giftermålet och 13 vid födseln.

Jag har sett en annan släktforskare som på ren spekulation avfärdat hennes ålder och tänkt att hon måste varit född 5 år tidigare i en annan socken.

Det som gör mig lite fundersam är att hon kallas "dotter" när hon viger sig och inte "piga" som det brukar stå för ogifta kvinnor i bondeståndet. Det andra är att den första födseln är så nära inpå vigseln att det måste ha varit påskyndat av nöden.

Vad säger ni experter på forumet om att hon kallas dotter vid giftermålet, hur ska man tolka det?
Kan det ändå vara så att hon verkligen endast var 12 år vid giftermålet?
Vad sade lagen och kyrkan på den tiden? Kunde man viga en 12 åring för att undvika att ett oäkta barn skulle födas?

källor:

Misterhults kyrkoarkiv (fr.o.m. 1952 norra kyrkobokföringsdistriktet),, s. 172

"vigda 1716

oktober 14
dr Johan Pärsson i Blomsterhult med dott Sara Svensdotter i Krokstorp
"
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0028209_00104#?c=&m=&s=&cv=103&xywh=423%2C2464%2C2689%2C2178

Misterhults kyrkoarkiv (fr.o.m. 1952 norra kyrkobokföringsdistriktet), s. 174

"födda 1717

mars

döpt 31
Johan Pärssons i Krogstorp (Krokstorp)
f. (född) d. 24 k.(kallad) Wendela.

vittnen: Johan nyman i Krogstorp,
pastorskan wykman [kyrkoherden i Misterhult]
"
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0028209_00105#?c=&m=&s=&cv=104&xywh=2710%2C1662%2C2261%2C1831

Misterhults kyrkoarkiv (fr.o.m. 1952 norra kyrkobokföringsdistriktet), Födelse- och dopböcker, SE/VALA/00248/C I/3 (1754-1789), s. 134

"
döda 1764

may
...
enk sara svensdotter i krogtorp 60 år
"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0028210_00080#?c=&m=&s=&cv=79&xywh=3069%2C1268%2C3427%2C2167

2024-06-14, 15:10
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5671
  • Senast inloggad: 2024-12-15, 21:53
    • Visa profil
Kan inte tänka mig hon var 12 år. Kollar man i mantalet så skattade Sven Nilsson i Krokstorp för en dotter 1716 men 1717 är hon borta och han har en piga istället. Det kan ju var någon annan men sannolikt var det Sara som gifte sig och flyttade bort. Och det var vid 15 som man blev skatteskyldig så hon borde varit minst så gammal. Faktum är att Sven skattade för en dotter 1715 också, så hon borde varit född tidigast 1700, beroende på hur dom räknade att man fyllt 15. Hon var nog ung, men inte fullt så ung. Men finns det ingen passande födelsenotis?

2024-06-14, 15:47
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7431
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 21:39
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Du kan aldrig lita på åldern i en dödbok. Den är ofta helt fel.

Du vet inte hur prästen har kommit fram till den. Kollade han i födelseboken (vilket förutsätter att personen dog i födelsepastoratet), och i så fall rätt person? Kollade han i husförhörslängden, och stod där i så fall födelseår eller bara ålder, och var dessa uppgifter korrekta? Kunde prästen räkna rätt?  :)
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-06-14, 16:30
Svar #3

• Anbytare *****
    • Visa profil
Det är märkligt hur dålig koll de hade på åldern, med tanke på att de ändå slapp mantalspengen från 63 års ålder. Det fanns ju ett intresse av att det stämde.

Sven Nilsson på Krogstorp dyker upp där i mantalet 1702, före det bodde han någon annanstans. Sara bör alltså inte ha varit född på Krogstorp. Sedan ser jag att Sven Nilsson på Krogstorp dör 20 nov 1720 och i dödsnotisen står att han förut varit godsfogde på Sandshult i Döderhults socken. Jag har inte letat upp honom i mantalet där men det ligger nära till hands att Sara kan ha fötts i den socknen, någon gång före 1702.

2024-06-14, 16:37
Svar #4

Utloggad Jonas Rydberg

• Anbytare ***
    • Visa profil
Stort tack för svaren Kalle och Jörgen ! Det där med mantalslängden löste verkligen mycket. Och även infliken att ta lättare på året i dödsboken.  :)

När jag ändå har er två experter på tråden.

Ni såg ovan att dottern Wendela föddes bara 5 månader efter giftermålet. Jag och många härstammar ifrån en Vendela Johansdotter född 1717 enligt dödboken. som torde vara henne. Hon gifte sig 1735 i Misterhult (utan angivet gårdsnamn) med en Nils Olufsson. Båda bor sedan hos maken i Västra Årena, Gårdveda församling livet ut. Men jag har inte sett att någon  lyckas styrka att vår Vendela Johansdotter verkligen är den Wendela ni såg födas ovan av Johan Pärsson och Sara Svensdotter i Krogtorp.

I bouppteckningen efter Sara Svensdotters man Johan Pärrson, som ni såg gifte sig och fick barn ovan, så ser jag dock inget om Wendela eller hennes man Nils Olufsson.

Hur tolkar ni experter det ? En släktforskar sade att kvinnor inte ärvde något på 1700-talet men stämmer det verkligen? Kan det vara så att vi misstagit Vendela eller att fadern var någon annan så att hon inte fick ärva?

https://sok.riksarkivet.se/bouppteckningar?ValdSortering=DatumStigande&PageSize=100&Hemforsamling=misterhult&AvanceradSok=False&page=150&postid=Bouppteckningar_B5FE0239-BC93-469B-BEEB-94048A960291-37A2CC66-96DB-443E-B1F9-FBA76CCBB6ED&tab=post&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0mneeZ9CNQgQytJpdBQUT7E6va2eui8qpOGCkYwJcpLVJs3GFfJEJbFQ4_aem_AWBM_nCtoFhpVKZF1hk7jusl-9CnKkmgkReUmjswLc_4oiXEePQAiTtkC5hdCYg_KfMt1scV-2wQl32e7ttqwbui#tab

2024-06-14, 16:38
Svar #5

• Anbytare *****
    • Visa profil
På Pingstafton 1699 föddes en Sara Svensdotter på Solberga i Döderhults socken. Slår man upp Solberga i mantalet ser man att en Sven Nilsson bodde där, och dessutom brukade 3/4 mantal. Det var mycket vid den tiden, vilket kanske var att vänta från en före detta godsfogde. och 1702 är han borta från gården, bara en dräng är kvarlämnad.

2024-06-14, 16:39
Svar #6

• Anbytare *****
    • Visa profil
Kvinnor ärvde, en systerlott var visserligen bara hälften av en broderlott, men de fick ändå en del av både lösöre och skattejord.

2024-06-14, 17:07
Svar #7

Utloggad Jonas Rydberg

• Anbytare ***
    • Visa profil
Bäste Kalle tack igen!

Hur skulle du då tolka denna bouppteckning? Att vår Vendela Johansdotter, som många härstammar ifrån, inte är den samma som hans dotter född 1717? Eller att de i bouppteckningen utelämnat dotterns systerlott av någon orsak? Kan du läsa något utav den?

Detta är sista knuten att lösa upp. Det vore så spännande att se att vår Vendela var samma Vendela som Johan Pärsson fick med Sara Svensdotter och som du spåret till gårdsfogden ovan!  :)

https://sok.riksarkivet.se/bouppteckningar?ValdSortering=DatumStigande&PageSize=100&Hemforsamling=misterhult&AvanceradSok=False&page=150&postid=Bouppteckningar_B5FE0239-BC93-469B-BEEB-94048A960291-37A2CC66-96DB-443E-B1F9-FBA76CCBB6ED&tab=post&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0mneeZ9CNQgQytJpdBQUT7E6va2eui8qpOGCkYwJcpLVJs3GFfJEJbFQ4_aem_AWBM_nCtoFhpVKZF1hk7jusl-9CnKkmgkReUmjswLc_4oiXEePQAiTtkC5hdCYg_KfMt1scV-2wQl32e7ttqwbui#tab

2024-06-14, 18:04
Svar #8

• Anbytare *****
    • Visa profil
Det är ju en lite torftig bouppteckning på så vis att den vanliga uppräkningen av arvingar i början saknas. På slutet nämns några arvingar som vittnen till bouppteckningen men det står inget om att samtliga skulle vara på plats. Vendela Johansdotter och Nils Olufsson bodde långt bort och hade kanske inte möjlighet att närvara.

Några avslöjande dopvittnen verkar inte finnas men de bor som sagt långt ifrån varandra så det var kanske inte möjligt att besöka varandras barndop. Ingen fastighet som ägts och på så vis skulle kunna spåras. Inga bouppteckningar efter Vendela och Nils. Samtidigt är åldern vid döden nästan perfekt, det stämmer ju även med månaderna. De gifte sig i just Misterhult och Vendela är ett ovanligt namn. Allt tyder på att det är rätt person men jag vet inte hur man skall bevisa det.

2024-06-14, 19:39
Svar #9

Utloggad Jonas Rydberg

• Anbytare ***
    • Visa profil
Tack åter för din analys Kalle! Från Västra Årena Gårdveda till Krogtorp i Mistehult är det 52 minuter med bil idag enigt Google så det bort ha varit en bit förr i tiden ja!

Jag har gått igenom allas barn och som du säger inte funnit någon ömsesidigt dopvittne med Vendela eller hennes man.

Det enda som återstår är den yngste sonen Petter Johansson i bouppteckningen som ingen släktforskare hittat ännu, kanske han har något dopvittne med Vendela i Gårdveda.

Vad frustrerande att vara så nära att koppla ihop dessa Vendelor till en men inte lyckas.

Tusen tack för dina analyser hittills! De har varit till väldigt stor hjälp och jag har antecknat allt!

2024-06-14, 20:17
Svar #10

Utloggad Bo Persson

• Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7132
  • Senast inloggad: 2024-12-19, 00:58
    • Visa profil
Var Sara Svensdotter föddes har tidigare utretts av Sven Bankeström. Hennes far, Sven Nilsson, var gårdsfogde på Sandshult, Döderhults sn, bosatt i Solberga (nuv. Fredriksberg), Döderhults sn, åtm. 1684-1699, därefter rusthållare i Krokstorp. Se Sven Bankeström, Från flydda tiders Kristdala och Tunalän, III (1997), s. 266-267.

I samband med Johan Perssons död redovisades makarnas testamentariska dispositioner (vilket förklarar bouppteckningens redovisning):

Göta hovrätt, Advokatfiskalens arkiv, vol. E VII AAC:174, fol. 1090v-1091v:

"Till at förekomma twistighet emellan wå-
ra Barn effter wår död om arfstäckt, haf-
wa wi welat dem til effterrättelse för-
ordna: att wår ägande Fjerding Skatte-
Krono Kroxtorp skall wåra Söner Swen
och Johan Johanssöner hafwa hälfften
hwartera eller hwar en åttondedel, med
de willkor, at de försörja oß til dödeda-
gar eller lemna oß til uppehälle år-
ligen femtedelen af all den gröda och af-
komst, som på fjerdingen blifwer, hwar-
jemte de betala i utlösen til wåra öf-
riga Barn hwars Ett hundrade dahler Silfvermynt,
theraf Sonen Nils undfår 50 daler Petter
50 daler, dottren Wendela 25 daler Lena 25 daler, Elisa-
beth 25 och Sara äfwen 25., alt Silfvermynt. För
öfrigit och hwad wåra lösören angå, sko-
la the intet skiftas förrän effter bägges
wår död tå Sohn och dotter theraf taga
lika lott i ledt och Liuft. Hwilket alt wij
til mera wißhet med egenhändiga under-
skrifter fastställa. Kroxtorp d en 22 Janu arii 1761.
Johan Persson IP Sara Swensdotter S.
Som wittne Abr: Hillman v:d:M: Nils Fast
Föregående Testamente warder sålunda
af mig Sara Swensdotter för min del
ändradt, at Sonen Nils Johansson i
Späckemåla skall i stället för sin utlösen
Femtio dahler Silfvermynt til ewärdelig ägo be-
hålla Torpet ytery, tillika med 1. Horfwa
utmed Christdalawägen til åcker och ahla-
kjerret stora hagen til äng, förutan det
han niuter nödig husbyggnadstimber
och löfbrott på Skogen samt mulebete å
ägorna, hwarjemte han äfwen årligen
får bruka 2 ne Sågträn, som utsågas wid
Sågqwarnen: theremot han skall betala
årlig skatt Sex dahler Silfvermynt, samt giöra
några dagswärken, när påträngas kan.
Hwilket til mera wißhet stadfästes med
mitt och mina Barns egenhändiga under-
skrifter. Kroxtorp d en 21 october 1762
Sara Swensdotter S:  Swen Johansson S.I.S:
Johan Johansson    Nils Johansson N.I.S.
Som wittne
Petter Pettersson  Nils Dahlberg
Hwilka således på begiäran uti Protocollet
infördes, med ärindring, at innehafwaren
häraf, wid gifwarens Johan Perssons
nu timade död, draga försorg, det deras
medarfwa, genom riktig afskrift häraf
ärhålla behörig del."

2024-06-14, 21:26
Svar #11

Utloggad Jonas Rydberg

• Anbytare ***
    • Visa profil
Tack Bo det var verkligen värdefullt!

Det vi inte lyckats förstå är hur Vendela Johansdotter som dör 1784 i Västra Årena, Gårdveda församling är den samma som Vendela Johansdotter dotter till Sara Svensdotter och Johan Pärsson här i testamentet du visat här. Jag har för mig att Bankeström bara skriver det rakt av och jag har även sett uppgiften här på anbytarforum men ingen direkt källa.

Jag har gått igenom alla Vendela Johansdotters barns dopvittnen i Gårdveda men inte funnit en enda koppling till Krogtorp i Misterhult och Sara Svensdotter och Johan Pärsson där.
Har du någon möjlig uppgift som styrker att de är samma person?  Det vore otroligt tacksamt för oss som härstammar ifrån Vendela Johansdotter i Västra årena, Gårdveda. :)

Nedan är uppgifterna som sprids men jag är rädd för att det finns en risk för att vi kan ha göra med olika Vendelor i Gårdveda respektive Misherhult.

” 1. Vendela Johansdotter, född 1717 24/3 i Krokstorp, Misterhults sn, död 1784 29/8 i Västra Årena, Gårdveda sn. (f,v,d). Gift 1735 19/10 i Misterhults sn med Nils Olofsson, född (döpt 1694 21/9) i Åkarps östergård, Lönneberga sn, död 1775 24/10 i Västra Årena, Gårdveda sn. Bonde i Västra Årena.”

2024-06-15, 14:22
Svar #12

Utloggad Bo Persson

• Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
    • Visa profil
Människor rörde sig under äldre tid över betydligt större avstånd än vad många i dag föreställer sig. Läser man domböcker (och flyttninglängder) ser man ofta exempel på både resande och även ingående av äktenskap över längre avstånd. I detta fall är det inte någon gåta. Nils Olofsson var i sitt andra äktenskap (ingånget i Mörlunda 1729) gift med Kerstin Nilsdotter (1708-1734) och brukade under åren 1734-1736 en fjärdedel i Lilla Bråbo i Kristdala, där även hustrun dog och där han bodde då han gifte sig med Vendela Johansdotter från Krokstorp. Det är alltså inget konstigt med det. Nils Olofssons dotter Maria i första äktenskapet föddes 1731 i Västra Årena och dog 1814 i Lilla Bråbo; hon gifte sig 1748 i Mörlunda (där hon bodde hos sin morbror eller moster i Sörebo) med sin styvmors kusin Jöns Persson, född 1718 i Hälsingsö, Misterhults sn och död 1785 i Lilla Bråbo. Nils Olofssons andra hustrus bror Nils Nilsson (1706-1792) var först rusthållare i Blomsterhult, Misterhults sn, och sedan i Sörebo, Mörlunda sn (där han och syskonen även hade vuxit upp) och sedan 1725 gift med Vendela Johansdotters faster Anna Persdotter (1706-1791).

Vad gäller Johan Perssons son Petter Johansson, noteras i Johans bouppteckning att han bor i Kalmar och är ogift (Tunalän F III a:2, sid 82). Möjligen - det bör i varje fall undersökas - är han identisk med den nära 90-årige handelsbokhållaren Per Sellberg som dog 1822 i Kalmar (ingen bouppteckning finns). Namnet Sellberg användes av Sara Svensdotters halvbror Johans son, rusthållaren Johan Johansson Sellberg (1748-1815) i Krokstorp.

2024-06-15, 15:39
Svar #13

Utloggad Jonas Rydberg

• Anbytare ***
    • Visa profil
Stort tack för svar åter Bo!

Problemet är ju bara att det inte står att Vendela Johansdotter är ifrån Krogtorp, eller ens att Nils Olofsson är rätt Nils Olofsson vid giftermålet i Misterhult.

Hur kan vi veta att Vendela Johansdotter i Gårdveda är samma Vendela Johansdotter dottern till Johan Pärsson i Krogtorp?

Bara under tidsperioden på omkring 10 år runt Vendela presumtiva födelse figurerar minst 4 Vendelor Johansdöttrar i Misterhult och Gårdveda sammanlagt.

Det hade verkligen ha varit toppen med någon uppgift som pekade från Johan Persson och Sara Svensdotter i Krogtorp till Vendela Johansdotter i Gårdveda. Du råkar inte ha någon domboksnotis eller likande som kopplar samman dem?

För oss som härstammar ifrån Vendela Johansdotter i Gårdveda hade det varit så kul att kunna styrka sambandet!

2024-06-16, 17:23
Svar #14

Utloggad Stefan Gelow

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2024-11-17, 20:50
    • Visa profil
Hej!

Jag vill göra en observation här som jag tror tyvärr ställer frågan om Vendelas ursprung i visst tvivel. Jag kan inte dra några klara slutsatser om det, men vill ändå påpeka problemet.

Notera först att vid Sven Johanssons i Kroxtorps barn Petters födelse 1766-12-07 så är två av dopvittnena Nils Persson i Sulegång och hustru Vendela Johansdotter ibm. Misterhult CI:3 s171 AID:v39796.b89.s171

Notera vidare att vid Carl Anderssons i Blomsterhults barn Christinas födelse 1753-08-16 så är ett av dopvittnena hustru Vendela i Sulegång. Misterhult CI:2 s539 AID:v39795.b283.s539

Jag har inte strikt taget bekräftat att Sven Johansson och Greta Johansdotter, Carl Anderssons hustru, är Johan Perssons barn, men bägge var från Kroxtorp vid vigseln och i den senares bou bekräftas att Sven Johansson är Gretas bror. Så jag skulle säga att detta tyder på att det fanns en hustru Vendela Johansdotter i Sulegång med koppling till Kroxtorp under 1750 och 1760-talen. Givet Misterhults sanslöst besvärliga praxis att inte skriva hustruns namn i fb så är det notoriskt svårt att veta vem Vendela var gift med, men det verkar ändå åtminstone öppna frågor om den Vendela Johansdotter som föddes i Kroxtorp.

Notera förresten att Nils Persson i Sulegång verkar givet sin (eller om det var hustruns) bou varit gift med en Elisabet/Lisken Johansdotter (och jag tror vigselnotisen kan vara den där han kallas Per Nilsson i Sulegång och Elisabet sägs vara från Kroxtorp). Det finns också en Lars Persson i Sulegång som var gift med Sara Johansdotter (från Kroxtorp i vigselnotis). Dessa två verkar kunna vara de två närvarande arvingar som nämns i Johan Perssons bouppteckning utöver de (som verkar avse) de tre sönerna. Vem Vendela i Sulegång kan ha varit gift med har jag dock ingen aning om. Den enda Vendela Johansdotter som verkar giftas i Misterhult fram till 1750 är just den som gifter sig med änklingen Nils Olofsson såvitt jag kan hitta, men så länge denna Nils Olofsson inte entydigt kan identifieras lämnar det ju fortfarande många möjligheter öppna.

Mvh
Stefan Gelow

2024-06-16, 19:51
Svar #15

Utloggad Jonas Rydberg

• Anbytare ***
    • Visa profil
Stort tack för ditt påpekande och problematiserande Stefan!

1722, december 9
föds dessutom ett
"jönses barn i Spångskiär Wendela" som ingen släktforskare verkar ha beaktat.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0028209_00123#?c=&m=&s=&cv=122&xywh=2888%2C3220%2C2128%2C1345

Jöns, Jean och Johan är ju princip utbytbara med varandra i kyrkans längder.
Wendela som gifter sig med Nils Olufsson kan ju vara Wendela ifrån Spångkiär och inte Krogtorp.

Därtill den förmodade kusinen till Wendela Johansdotter också med namnet Wendela Johansdotter.
”födda 1726
october d. 9
 johan svenssons barn i Krogtorp, f. d. 5 kallad Wendela, w. lars i sulegång, h. sara svensdotter i Krogtorp.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0028209_00138#?c=&m=&s=&cv=137&xywh=-209%2C1528%2C2773%2C1761

Så bara inom några år har vi åtminstone tre Wendela Johansdöttrar födda. Och i andra socknar finns det fler. Wendela verkar populärt just där vid tiden, medan Johan/Jean är väl bland det mest vanliga generellt.

Det hade verkligen hjälpt med bara en liten ledtråd om vem som var vem. Någon litet domstolsprotokoll där någon hänvisade till Wendela Johansdotter i Årena i Gårdveda som sin syster eller svägerska till någon i Misterhult!

2024-07-03, 18:03
Svar #16

Utloggad Jonas Rydberg

• Anbytare ***
    • Visa profil
Ang. Wendela Johansdotter i Sulegång. Det finns två Wendela Johansdöttrar födda i Krogtorp, Misterhult. Den Vendela du hittat som dopvittne är känd och utredd.
Vendela Johansdotter född 1726-10-05 i Krogtorp . Vigd 1741-06-21 med Påvel Larsson i Sulegång, Misterhult. Död den 1800-03-15 i Sulegång, Misterhult med angiven ålder 74 år (född 1726).

Anledningen till att det finns två är inte en slump. De är kusiner och deras föräldrar, som var syskon, ägde varsin 1/4 av Krogtorp och bodde där samtidigt (systern Sara -Svensdotter med man Johan Persson och brodern Johan Svensson). De har båda döpt varsin dotter till Wendela, förmodligen efter deras gemensamma moder Wendela Stark.

Frågan jag inte lyckas knäcka är om Wendela Johansdotter i Västra Årena, Gårdveda är samma Wendela Johansdotter som föds 1717 mars i Krogtorp, Misterhult. Wendela från Gårdveda gifter sig förvisso i Misterhult 1735 med änklingen Nils Olufsson. Det är styrkt källmässigt och statistiskt att det är deras giftermål. Det finns inga andra par med den namnkombinationen där mannen är änkling och sannolikheten att det finns två identiska sådana par i Kalmar län är statistiskt obefinlig. Så Wendela i Västra Årena, Gårdveda bör ju ha kommit ifrån i närheten av Misterhult där hon gifter sig.

Men utöver Wendela född 1717 så finns det ju även en Vendela Jönsdotter född 1722-11-30 av Jöns (Jon/Jöns Lifgren) i Spångkärr, Misterhult.

Wendela Johansdotter i Västra Årena, Gårdveda skulle ju istället kunna vara den Wendela Jönsdotter som föds 1722. Jöns, Johan, Jon är ju mer eller mindre utbytbara namn och 1735 var det fortfarande lagligt att gifta sig med någon under femton år. Det var först 1736 den nya giftermållagen trädde i kraft. Eller någon annan Wendela.

Är det någon som har koll på de pontentialla syskonen Sara Johansdotter och Helena/Lena Johansdotter som fick ärva? Kanske får de något barn där systern Wendela närvarar.
Eller någon annan uppgift som kopplar ihop Wendela Johansdotter i Västra Årena, Gårdveda med Wendel född 1717 i Krogtorp, Misterhult?

2024-11-27, 23:52
Svar #17

Utloggad Anton Bäck

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2024-11-28, 19:06
    • Visa profil

Undrar över en Margareta Johansdotter i Svinhult, Vena sn. Hon anges i HFL född 3/12 1750 i Misterhult sn. Finns i fb samma datum en Margareta, dotter till en Johan Persson i Krokstorp. Hör hon till syskonskaran?

2024-11-28, 08:49
Svar #18

Utloggad Bo Persson

• Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
    • Visa profil
Födelseorten är felangiven i födelseboken. Hon var född i Sulegång, dotter till rusthållaren Johan Persson där. Modern gifte efter Johan Perssons död 1763 påföljande år om sig med Nils Månsson i Åsjögle, Mörlunda sn, där Margareta bodde när hon 1774 17/7 i Mörlunda gifte sig med Samuel Nilsson i Svinhult, Vena sn.

2024-11-28, 17:35
Svar #19

Utloggad Anton Bäck

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2024-11-28, 19:06
    • Visa profil
Tack för klargörandet, misstänkte att det var något som inte stämde.

Angående gårdsfogden Sven Nilsson i Solberga, Döderhults sn. Så var han högst troligt son till den tidigare gårdsfogden och åldermannen Nils Andersson i Solberga och senare i Kyrkeby. Ytterligare barn till honom var rättaren och kyrkväktaren Nils Nilsson (1654-1718) i Kyrkeby, och möjligtvis också gästgivarehustrun Sara Nilsdotter (1656-1734) i Norrby.

En annan person värd att nämna i samband med namnet Sellberg, är kyrkoherden i Kastlösa, Nils Sellberg, född ca 1679 i Döderhult, död 1765 i Kastlösa, son till Sven Nilsson i hans första äktenskap.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se