Hej!
Mitt namn är Stefan Rantzow, från Malmö.
Men låt mig berätta varför jag skriver.
Jag håller just nu på att avsluta en bok som jag jobbat med under många år. Endast ett fåtal detaljer saknas innan jag är helt klar.
I ett kapitel förekommer personerna Anders Nilsson, född den 29 januari 1827 i Klåvnasten, Kullings - Skövde och Kristina Ericksdotter, född den 8 mars 1824 i Bänatorp, Ledsgården, Algutstorp. Paret gifte sig 1860. Anders Nilsson avlider i "Stommen", Jällby den 4 augusti 1894. Han begravdes den 8 augusti 1894. (I död och begravningsboken finns han noterad i Björke Pastorat, Jällby annex). Gravplatsen har ej gått att finna då den troligen är återtagen av kyrkan.
Kristina Ericsdotter/Ericsson:
Kristina Ericsdotter avled den 10 december 1911 i Jällby. Men enligt information begravdes hon inte i Jällby utan i Kullings - Skövde. Begravningen skedde den 17 december 1911. (I död och begravningsboken finns hon noterad i Jällby, annex i Kullings kontrakt i Skara stift).
Jag var i kontakt med Riksarkivet i somras och lyckades få fram en gravbok ang. Kristina Erikssons gravplacering. Jag bifogar denna i det här mailet. Kristina är noterad med gravplats nr 10 i rad 13, i kvarter 3.
Jag har varit i kontakt med Vårgårda Pastorat, där Kullings Skövde Församling ingår idag, åtskilliga gånger med de har inte några uppgifter om Kristina i sina register. Inte heller finns gravplatsen med på en grav-karta från år 1966 som de hade i sitt arkiv.
Jag misstänker att Kristina inte hade anhöriga varpå gravplatsen borde återtagits av kyrkan efter 25 år, omkring år 1936? Jag har vidare, vid åtskilliga gånger, kontaktat Vårgårda Pastorat för att få veta vem som idag är begravd på denna plats på Kullings – Skövde Kyrkogård men inte fått svar. Jag har också frågat om det finns en grav-karta över kyrkogården för att på så sätt klura ut vart Kristinas f.d. gravplats låg? Det brukar alltid finnas grav-kartor över dagens kyrkogårdar. Men jag har inte fått svar.
Jag undrar om någon här har information?
VÄNLIGA HÄLSINGAR
Stefan Rantzow