ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ö Göinge dombok 19/6 1673:015  (läst 249 gånger)

2024-06-26, 11:30
läst 249 gånger

Utloggad Ola Lidén

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 17:19
    • Visa profil
Östra Göinge häradsrätt (L) AIa:2 (1673-1675) Bild 320 / sid 29 (AID: v463238.b320.s29, NAD: SE/LLA/10083)

Länken ovan är till rätt datum i domboken men jag hittar inte rätt text där?

Det här handlar om Olof Björnsson Mörrumbs (deigen - klockare) i Glimåkra arvingar och jag förmodar att det ska vara till fördel för hans hustru Arine och möjligen andra arvingar? Texten finns transkriberad av Mikael Stenelo, men det hjälper inte mig så mycket, jag förstår inte vad som egentligen bestäms?

Överkurs:
Vem  är vem? Jag vet ju vem en del av dem är. Per Hög i Hökön är en svärson till Olof, likaså Anders Hansson i Hulingaröd. Däremot Laurits Hanssen Eskeröd (en svärson det också?) vet jag inte vem det är, det samma gäller Bodel Person i Kjllinge och Oredt Jensen

Detta är en länk är till den transkriberade versionen, längst ner på sidan 2:  https://stenelo.slektforskning.se/dombok/16730619.pdf

Tillagt: Jag ser nu att det finns flera domstolshandlingar ,samma år, som handlar om Olof Björnssons arvingar, kanske måste man se alla för att veta vad som bestämts?

2024-06-26, 15:55
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5093
  • Senast inloggad: 2024-12-16, 23:42
    • Visa profil
Hej Ola!

Utifrån domboksnotisen skulle jag vilja rekonstruera familjen på följande sätt:

Ola Björnsson, klockare i Glimåkra, död före 1673 19/6.
Gift med Arina, levde 1673 19/6.
Barn:
1. Björn Olsson Glimager, född omkring 1641, kyrkoherde i Högestad & Baldringe (se vidare Lunds stifts herdaminne, band 5, 1954, s. 573).
2. dotter, g. m. Per Hög i Högön.
3. dotter, g. m. Anders Hansen i Hulingaröd.
4. dotter, g. m. Lauritz Hansen i Eskeröd.
5. Knud Olsen, klockare (i Mörrum?), död före 1673 19/6 men efterlämnat hustru och barn som 1673 19/6 bodde i Mörrum.

Domen gällde klockarbostaden i Glimåkra, som befanns vara i salige Ola Björnssons tid illa utsuddad och i det närmaste ruinerad, vilket gällde klockarbostaden såväl som ett av kronans militiehemman i Glimåkra som klockaren hade bebott. Kronolänsmannen menade nu att den salige mannens hustru och samtliga barn och arvingar borde svara till samma bristfällighet och betala så att kronans klockarbostad kunde återupprättas och bebyggas inom femton dagar.

Arvingarna berättade dock att de efter Ola Björnsson inte fått något arv och ej heller hade begärt ”så mycket, som skulle vara en fyrk eller skilling värt”, även om de hade önskat att de kunde fått ärva något varmed de kunde reparera klockarbostaden och betala kreditorerna. Arvingarna begärde därför att bli befriade från återuppbyggnaden av klockarbostaden, vilket kronolänsmannen nekade med påståendet att både hustrun och arvingarna visst hade haft tillgång till den salige mannens gods, varpå ärendet beslöts fortsätta vid framtida ting.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2024-06-26, 16:14
Svar #2

Utloggad Ola Lidén

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 17:19
    • Visa profil
Tack Markus, intressant, ja den här tvisten fortsätter ett tag.

Din tolkning av familjen stämmer bra men jag tänkte inte Knud skulle vara en son också?

Björn och hans ättlingar har jag i stort sett koll på.

Inger är gift med Per Hög

Elna är gift med Anders Hansson

Karin är gift med Lauritz Hansson

Anders och Lauritz är bröder.

Knud däremot, tja, eftersom Olof Björnsson Mörrumb antagligen kommer från Mörrum finns det ju anknytningar ditåt.

2024-07-13, 20:34
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5093
  • Senast inloggad: 2024-12-16, 23:42
    • Visa profil
Vilka intressanta uppgifter Ola, stort tack för detta! (jag forskar allmänt kring klockare i Skåne-Blekinge och kände sedan tidigare bara till sonen som blev kyrkoherde i Högestad, så uppgifterna om resten av barnen med respektive är guld värda!).

Jag var först inne på att Knut Olsson kanske hade bebott Glimåkra klockarbostad efter Ola utan något släktskap dem emellan, och att de var därför hans änka och barn blev instämda, men det blir lite väl tajt eftersom han dog 1672. Notisen omnämner ju dessutom alla inblandade såsom arvingar efter Ola Björnsson, så av den anledningen låter det rimligast att Knut Olssons änka och barn krävs på pengar eftersom man menade att Ola Björnssons påstådda arv hade gått vidare till Knut Olsson och efter dennes död rimligtvis gått vidare relativt orört till dennes änka och barn i Mörrum, därför instämde kronolänsmannen dem i hopp om att komma åt mer av arvet efter Ola Björnsson för återuppbyggnaden av klockarbostaden i Glimåkra.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se