ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Älvkarleö bruk  (läst 1354 gånger)

2024-07-04, 21:48
läst 1354 gånger

Utloggad Jan Johansson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1737
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 10:36
    • Visa profil
Hej,

På Wikipedia står att Älvkarleö bruk anlades 1659 av Claes Depken och David Leijel d.y.
Finns mer detaljerad information om anläggandet av Älvkarleö bruk (tillstånd etc)?

På adelsvapen.com står att Mårten Augustinsson Leijonsköld var friherre till Älvkarleby och att han dog 27/10 1656.

Länk (se son i TAB 1):
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Leijonsk%C3%B6ld_nr_53

Hade Mårtens bortgång hösten 1656 något att göra med anläggandet av Älvkarleö bruk 1659?

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

PS: Jag kan inte låta bli att påpeka att det finns ett par ankare på Leijonskölds vapensköld.

2024-07-05, 16:12
Svar #1

Utloggad Mikael Eriksson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2024-12-09, 18:56
    • Visa profil
Hej Jan!

Hittade detta på nätet om Älvkarleö bruk:
https://alvkarleobruk.tripod.com/liljedal.PDF

Möjligen att det står något mer i de olika böckerna om vallonbruken i norra Uppland om Älvkarleö bruk, var dock ett tag sedan jag läste de böckerna.

Mvh
Mikael Eriksson

2024-07-08, 14:20
Svar #2

Utloggad Jan Johansson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Tack Mikael för svar!

På den här hemsidan (https://alvkarleobruk.tripod.com/) står att järnframställning förekom vid (ungefärliga?) platsen för Älvkarleö bruk innan bruket anlades. Vidare står "Tidigare hade ankare smidits för hand vilket varit besvärligt och begränsat ankarens storlek. Depkens idé var att i stället smida ankaren under vattenhammare.", men det behöver självklart inte betyda att ankare hade smidits på platsen där Älvkarlsö bruk senare anlades. De två ankarna i Leijonskölds vapensköld gör mig dock undrande (och det skulle förvåna mig mycket om de bara är en utsmyckning utan betydelse). Tidigare läste jag något om Älvkarleby, eller Älvkarleö, och sk förbjudna orter (https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rbjudna_orter), men tyvärr har jag inte hittat den iformationen igen och jag kommer inte ihåg om det rörde släktnamnet Leijonsköld eller släktnamnet Depken (eller båda, eller inget av dem).

Vänliga hälsningar,
Jan

2024-07-22, 15:50
Svar #3

Utloggad Jan Johansson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej igen,

Efter lite sökning hittade jag ett släktskap mellan nämnda Mårten Leijonsköld, friherre till Älvkarleby, och Claes Depken (adlad Anckarström), som ska ha varit en av de två, som anlade Älvkarleö bruk 1659. Släktskapet är dock ganska avlägset* och baseras också på sekundära källor, så jag är osäker på om det stämmer.

* När man läser texten på adelsvapen.com om Mårtens liv inbillar man sig lätt att Mårten troligen hade en nära relation till sin syssling Johan Trotzig (se bifogad bild ...som innehåller anteckningar om det släktnamn, Brun, som jag "håller på med").

Vänliga hälsningar,
Jan

2024-08-02, 16:43
Svar #4

Utloggad Jan Johansson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej åter igen,

Efter lite mer sökning hittade jag ett mer direkt släktskap mellan friherrliga ätten till Älvkarleby och David Leijel, som var "den andra" anläggaren av Älvkarleö bruk 1659. Detta släktskap uppstod dock efter att bruket anlades. Möjligen kan det säga något om relationerna mellan berörda personer, men jag är osäker. Lustigt nog är ett par sysslingar inblandade även i detta släktskap (jfr sysslingarna Mårten Leijonsköld och Johan Trozig), nämligen sysslingarna Anna Geier (1636-73) och Helena Radou, som var gm Adam Leijel (1623-86), bror till nämnda David Leijel. Till min förvåning är dessutom två olika(?) släkter Svan inblandade!

I efterhand såg jag här (https://www.leijel.se/index.php/sv/9-svenska/44-david-leijel-1621-1676) att David Leijel och Claes Depken var gifta med två systrar Honnon (dvs de var "ingifta" svågrar med varandra). Möjligen kan man hitta ett närmare släktskap mellan dem och Mårten Leijonsköld, och/eller till hans änka Brita Sneckenfelt, om man letar i släkten Honnon i Gävle eller systrarna Honnons mamma i Gävle, Anna Grubb (och man kan ju undra om hon inte tillhörde Grubbe/Bure-ätten eftersom hon bodde i Gävle).

Uppgifterna i den bifogade bilden är tagna ur sekundära källor såsom von Schantz och Åkersteins genealogier.

Vänliga hälsningar,
Jan

2024-08-03, 13:12
Svar #5

Utloggad Yvonne Stenberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2024-11-28, 18:44
    • Visa profil
Hej Jan,

De här släkterna är väldigt ihopgifta på många sätt. Vad gäller Svan rör det sig nog om samma Svan-familj. Mårten Ulfsson hade en bror Hans Ulfsson, som bl a hade en son Sven Hansson och en dotter Karin Hansdotter, gift med Mårten Trotzig. Se t ex Bäckmarks artikel "Wattrangska stamträdet och dess redovisning av anorna till Per Ulfsson (Svan)" i Svensk Genealogisk Tidskrift 2008:2, sid 68-90.

Mvh,
Yvonne

2024-08-03, 14:54
Svar #6

Utloggad Jan Johansson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Yvonne,

Tack för informationen!! Nu förstår jag varför släktnamnet Trotzig dyker upp då och då!  ;D
Lustigt nog har jag nämnt släktnamnet Wattrang i ett par inlägg tidigare idag. En Wattrang ska ha varit gm en dotter till handelsman och brukspatron Henrik Lohe (som ska ha haft en yngre bror med samma namn).

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Släkterna Hartman och Clerck tycks mig vara dåligt utredda i de gamla källor jag har tillgång till (Svenska Ättartal 1894 respektive den ännu äldre von Schantz genealogier). Finns nyare utredningar av dem?

PS2: Släkten/Släkterna Hartman är bra utredd/utredda i Svenska Ättartal 1894 såg jag vid bättre kontroll. Sorry! Jag har också hittat en nyare (1929) beskrivning av släkten/släkterna Clerck (Clerck, släkt, https://sok.riksarkivet.se/sbl/artikel/14880, Svenskt biografiskt lexikon (art av
), hämtad 2024-08-04).

2024-10-31, 13:35
Svar #7

Utloggad Carina Widell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2380
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 16:25
    • Visa profil
Hej Jan!

Jag håller på att titta i Björklinge ( C ) kyrkböcker och hittade namn som jag känner igen som jag tror att du har nämnt i samband med Älvkarleby och Älvkarleö bruk.

1705 finns i Björklinge Herr Petter Leyel, borgmästare David Leyel, fru Catharina Ehrencrona, herr David Ankarström. De är alla faddrar till ingenjör E Prosperiis barn, se länk https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002989_00129#?c=&m=&s=&cv=128&xywh=3429%2C408%2C2416%2C1749

1703 EI:1 sid 113 har ingenjör Prosperie faddrarna Jacob Leyel och notarien Johan Leyel. Björklinge kyrkoarkiv, Lysnings- och vigselböcker, SE/ULA/10117/E I/1 (1670-1720) - Riksarkivet - Sök i arkiven

Jag följde Erik Gozelius och Helena Maria Winterroos i Björklinge ( C ) och fann dessa personer som var bekanta.

Mvh
Carina

2024-11-01, 10:12
Svar #8

Utloggad Jan Johansson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Tack Carina för informationen!

Undrar vad Leijel och Ankarström gjorde i Björklinge!  ;D

Ehrencrona har jag inte i mina anteckningar, men däremot de liknande Ehrencrantz, Ehrenpreus och Ehrenclou. Erik Ehrenclou ska ha varit justitiepresident i Kalmar och gift med Christina Preus (f 11/4 1635), syster till rådman Hans Preutz adlad Ehrenpreus. I von Schantz genealogier står det så här om Hans:

Herr Hans Ehrenpreus ([nr] 1313) rådman i Stockholm född 22/7 1636, adlad 12/5 1694 då varande inspektor över kungliga majestäts faktorier i Örebro, Norrtälje och i Arboga, gm1 Sara Simoons (1642-75), gm2 Brita Michaelsdotter (handelsman Nils Jönssons änka), gm3 Anna Clerck (dotter till borgmästare i Örebro Thomas Clerck) och gm4 Brita Albrechtsdotter Funk (borgmästare i Arboga Barckhusens änka).

Hans och Christina ska ha haft en bror, Nils Preus gm Catharina Swiring (dotter till handelsman i Stockholm Hindrich Swiring).

Ingenjör E Prosperie skulle jag tro var släkting (pappa/bror?) till bokhållare Gustaf Properin, som var fadder i Älvkarleby sn på 1730-talet. Tyvärr finns inte äldre dopbok i Älvkarleby. Gustaf var fadder vid dop av barn födda vid Öns bruk (Älvkarleö bruk) och ofta var någon Leijel fadder vid samma dop, så jag misstänker att han var bokhållare vid Öns bruk.

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Förresten tycker jag Preus/Preutz liknar Prytz, som jag har för mig att vi har nämnt i liknande sammanhang. Släktnamnet Clerck är också intressant, tror jag, i vårat gemensamma sammanhang Berg.  ;D

2024-11-01, 12:08
Svar #9

Utloggad Carina Widell

• Anbytare *****
    • Visa profil
Ja, det är synd att det inte finns tidigare böcker i Älvkarleby. Jag har för mig att ingenjör E Prosperi fick en son Gustaf i Björklinge och han kan nog vara sonen Gustaf Properi i Älvkarleby du skriver om.

Eventuellt att herrarna Leyel var släkt till ingenjör E Prosperi eller hans hustru. Vem hustrun var eller hur de var släkt det har jag inte kontrollerat än.

Ja, namnet Preuss/Preus/Pryts eller liknande är bekant, det fanns även en kvinna Pryts i Västervik har jag för mig.

Håller med dig, Jan, om att namnet Clerck också är intressant. Namnet Hans Clärck stötte jag på i Örebro Nikolai på 1690-talet, han var slottsfogde och jag förmodar att hans namn var Hans Clerck.

mvh
Carina

2024-11-03, 16:25
Svar #10

Utloggad Carina Widell

• Anbytare *****
    • Visa profil
Om Gustaf Properi som är fadder vid Älvkarleö bruk, är son till ingenjören E Prosperi, så är han av släkten Leijel, då hans mormor är madame Helena Leijel på Närlinge i Björklinge. Här är länk till E Prosperi dödsnotis 1735:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002990_00112#?c=&m=&s=&cv=111&xywh=3085%2C9%2C2544%2C1413

Madame Helena Leijel avlider 1738 i Björklinge, hon står som född i Stockholm 1659, se länk:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002990_00114#?c=&m=&s=&cv=113&xywh=2605%2C2270%2C2800%2C1555

I notisen ovanför Helena Leijel står kopparslagare Persson Berg, vars förnamn man inte kan se.

mvh
Carina

2024-11-04, 16:42
Svar #11

Utloggad Jan Johansson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Carina,

På ArkivDigitals version av bilden, där Persson Berg kopparslagare finns, tycks det se ut som om förnamnet slutar med bokstaven k (se bifogad bild). I skrivande stund kommer jag på Henrik och Isak som möjliga namn. Eftersom det bör vara ett kort namn är det nog troligare med det korta namnet Isak än med det lite längre namnet Henrik, men det finns kanske andra korta namn som slutar på bokstaven k (och så är jag inte 100% säker på att namnet slutar just på bokstaven k heller  :-\ ).

Mer information om Helena Leijel i Björklinge finns här (dotter till David Leijel och Catharina Honnon vilkas namn är registrerade i bildens övre vänstra hörn): https://www.leijel.se/images/hulpers/Leijel%20vol%2001-02%20sida%20191.jpg.

Vänliga hälsningar,
Jan

2024-11-05, 12:50
Svar #12

Utloggad Carina Widell

• Anbytare *****
    • Visa profil
Ja, det ser ut som ett k i namnet. Är det inte Henrik eller Isak, kan det vara Erik eller Fredrik. Men som du skriver, det ser ut som ett kortare namn.

Mvh
Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se