ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karin Christensdotter 1687-1768 Oviken och Skanke-släkten  (läst 127 gånger)

2024-07-30, 10:02
läst 127 gånger

Utloggad Ingela Fröderberg

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-12-04, 18:28
    • Visa profil
Hej!
Min ana Karin Christensdotter född ca 1687 och död 1 maj 1768 i Österbacken, Oviken. Hon var gift tre ggr; Anders Jonsson, Marcus Persson och min ana Carl Björkman (Hansson). Den första vigseln 1710 var i Sunne (Jämtland) och de två andra 1718 och 1723 i Oviken. Hennes far var Christen Persson som finns med i MTL 1725 i Rörön, Oviken. Han var också bosatt 1708-1712 i Vällviken, Sunne enligt MTL.
Min fråga är om det finns någon mer information om Christen Persson och hans bakgrund. Det finns uppgifter på internet som anger att hans far var länsmannen Per Jönsson från Skanke-släkten och hans mor Brita Olofsdotter. Jag har dock inte sett hur man kan härleda kopplingen med Skanke-släkten.
Hälsningar
Ingela Fröderberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se