ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rousseau  (läst 515 gånger)

2024-08-31, 14:31
läst 515 gånger

Utloggad Jan Johansson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1737
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 10:36
    • Visa profil
Hej,

I Sällskapet Vallonättlingars släktlista (2019) finns släktnamnet Rousseau med stavningsvarianterna Rouseau och Rousiau. Släkten tycks ha okänt ursprung och den var ”en kolarsläkt, som delvis koncentrerades kring Gusum bruk”.

I Stockholms mtl 1676 (G1 BA:5/1) finns namnet Fredrich Rossau.

Sivert Persson, stadstimmerman Per Nilsson och en änka efter en snickare hyrde bostad av Fredrich Rossaus änka (sida 168v). Hennes gård låg på Norrmalms västra del och på sida 168 står att brandmästareskapet hette Barnhuset i vilket kvarteren Islandet, Svärdfisken och Tranhalsen ingick.

Länk till sida 168v:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0057005_00111#?c=&m=&s=&cv=110&xywh=665%2C2046%2C3104%2C1434

Finns namnet Fredrik i släkten Rousseau, som hittas i Sällskapet Vallonättlingars släktlista?

Det som möjligen kan tyda på att Fredrich Rossau tillhörde ”kolarsläkten” Rousseau är en koppling till släktnamnet Brask i mtl 1676. Gården som blev registrerad direkt under ovan nämnda gård ägdes och beboddes av Anna Persdotter och hennes tre barn. Om jag har tolkat texten rätt var hon änka efter mäster Samuel Brask.

Släktnamnet Brask har jag noterat vara kopplat till ett par andra ”järnbruk-släkter”:

1)   Anna Brask var gm (enligt mtl:er 1694-1714) skeppare och rådman i Öregrund Philip Boivie (Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi (NV) del 1, sida 50, tabell 21).

2)   Måns Brasks änka, Elisabeth Holm, gifte sig (troligen 1698) med (fd skeppare och) rådman i Öregrund Michel Poulin/Poulain (tabell 5 på Kjell Lindbloms tillägg till NV här: https://web.archive.org/web/20171216161901/http://web.comhem.se/kjelltan/).

Gissningsvis var Anna Brask och Måns Brask släkt med varandra.

Möjligen kan Braske vara en stavningsvariant av Brask.
Den 14/10 1688 döptes borgare Olof Olofsson Braske och hustru Catharina Samuelsdotter Palms dotter Brita i Katarina fs i Stockholm (CI:4, sid 306-307).

Fredrich Rossaus änka ägde ytterligare en gård i brandmästareskapet Barnhuset enligt uppgift i mtl 1676 (längst ner på sida 169). Där inhystes Per Andersson (registrerad som ”löskarl”) och hans hustru (dock två ”löskvinnor” registrerade). Där bodde (hyrde?) även gatuläggare Mats Ersson med hustru och ett barn.

Vänliga hälsningar,
Jan

2024-08-31, 20:51
Svar #1

Utloggad Carina Widell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2380
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 16:25
    • Visa profil
Det låter ju onekligen som Fredrich Rossau i Stockholm kan vara en släkting till släkten Roussaeu, dock är det inget jag vet utan bara kommer med en reflektion via andrahandskällor-

För längesedan undersökte jag Brita Henriksdotter Roussaeu gift med bonden Wilhelm Tourneur ( vallonsläkt ) i Smörhöga, Skatelöv ( G ), Småland, i ett annat släktförhållande. Brita Henriksdotter Roussaeu har en bror, Hieronymus Henriksson Roussaeu som är kolare vid Eds bruk i Västra Ed ( H ). Brita Henriksdotter Roussaeu blev för övrigt ihjälslagen av sin svärson på 1690-talet, men det är en annan historia.

Endast en liten svag antydan med förhållande till namnet Roussaeu och platsen Stockholm, som jag inte vet om det stämmer. Hieronymus Henriksson Roussaeu heter Hieronymus. Via läsning på nätet så ska många av de personer som heter Hieronymus i trakterna av Hallingeberg ( H ) och Västra Ed ( H ), vara ättlingar till Hieronymus Hecht f. 1622 i Tyskland,  d.1699 i Hulthorva, Hallingeberg ( H ), vars far Hieronymus Hecht var kaplan i Tyska kyrkan, Tyska församlingen Stockholm.

Nu är inte ett namn så mycket som eventuellt ger några ledtrådar. Jag vet inte om Hieronymus Henriksson Roussaeu är släkt med Hieronymus Hecht, bara att namnet Hieronymus är ovanligt.

En syster till Hieronymus Hecht, död 1699 i Hallingeberg ( H ), Eva Elisabeth Hecht gifter sig 1645 i Tyska församlingen i Stockholm, med köpman Hans Wessel.

mvh
Carina

2024-09-01, 16:12
Svar #2

Utloggad Jan Johansson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Carina,

Tack för svar och kommentarer här också!  :)

Angående kaplanen i tyska Sankta Gertrud församling i Stockholm har jag skrivit något om föreståndare (och annan titel) där, här  ;D : https://forum.rotter.se/index.php?topic=75795.msg1682963#msg1682963.

Angående släktnamnet Tourneur: Inte vågar jag väl skriva att jag ser en viss likhet med Törner, som kanske kan ha vidareutvecklats till Törnerus/Törneros?  :-X

Kan man tänka sig att Hans Wessel och Eva Elisabeth Hecht (syster till Hieronymus Hecht) hade en son med namnet Hieronymus? Vid dop, den 8/10 1685 i tyska fs i Stockholm, var nämligen Hieronimus Westels (eller Wessel?) hustru fadder. (En annan fadder var vinhandlare Jochim Fricks hustru, Anna Maria Brauning/Brun.) Barnet hette Hans Carl och barnets pappa hette Joachim Mecketz eller Merketz, men tyvärr har jag inte antecknat volym eller sida.

Sadelmakare Niclas Wessel och hans hustru Catharian Wessels barn, Margreta, döptes den 2/6 1688 i Jakob och Johannes fs i Stockholm (CIa:10, sida 181) och självklart fanns en Brun (Anna Bruhn, möjligen dotter till bryggare Claes Bruun) med bland faddrarna.

två Hieronymus bland mina anteckningar:

Grosshandlare Hieronymus Barkhusen (trolig släkting till rysstolk Olof Barckhusen, vars dotter gifte sig med mjölnare och byggmästare Johan Laban) och klädkrämare Arvid Larsson var löftesmän när Salomon Harman (möjligen, men inte troligen, felstavning av Hartman) "barnfödd widh kopparberget i Garpenbergs sochn [socken] för detta tient hoos h:s Ehrewyrd:et Doct: Emporagrium och nu sedermehra hoos Skultuna Bruuks participanter ährligen och wäll wart(*) nu uppå Borgmest:ns h:tt (?) Tegners recommendation antagen till Borgare och saltfiskhandlare här i Staden" (Handelskollegiets protokoll den 6/7 1669, AI:10, sida 77).

* Använde man "vart" istället för "blev" redan då?!  :o

Assessor Petrus Hieronymus, Anders Wästerman (bokhållare hos Leijonhufvud), Magnus Grimsten(?) (hovmästare hos greve Gösta Oxenstierna) och jungfru Maria Cruus bodde i samma kvarter (kvarteret Oden, troligen på Norrmalm i Stockholm) som kämnär Erik Brun ("min" tabell 10 om "Brun i Stockholm omkr 1700") och hans familj (hustru och fyra barn) enligt uppgift i Stockholms mtl 1676 (G1 BA:5/1, sida 158).

Vänliga hälsningar,
Jan

2024-09-01, 16:56
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7431
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 21:39
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-09-01, 17:30
Svar #4

Utloggad Carina Widell

• Anbytare *****
    • Visa profil
Du hittade två till Hieronymus, Petrus Hieronymus och Hieronymus Barkhusen. Spännande.! Hieronymus Henriksson Rousseau behöver inte vara släkt med Hieronymus Hecht i Tyska församlingen, han kan ju eventuellt vara uppkallad efter en Hieronymus som han inte är släkt med.

Mvh
Carina

2024-09-02, 13:06
Svar #5

Utloggad Jan Johansson

• Anbytare *****
    • Visa profil

"Varde ljus! Och det vart ljus."  :)

En önskan om att bli (eller "varda"?) upplyst har vi nog alla släktforskare.  8)
Efter mer än 40 års terroriserande (från min sida) av mina familjemedlemmar om "blev, inte vart!" får jag nu tänka om!  :-[  ;D

Vänligaste hälsningarna vart det här,
Jan

2024-09-02, 15:04
Svar #6

Utloggad Carina Widell

• Anbytare *****
    • Visa profil
Det verkar mycket troligt att Hans Wessel och Eva Elisabeth Hecht hade en son som var döpt till Hieronymus Wessel i Tyska församlingen.

Barckhusen är ett namn som ständigt återkommer tycker jag, dock utan att jag får något grepp om namnet. Rysstolk Olof Barckhusen, vars dotter är gift med byggmästare och mjölnare Johan Laban. Troligtvis är grosshandlare Hieronymus Barckhusen och rysstolk Olof Barckhusen släkt med varandra. Intressanta namn allihop.

Jodå Jan, du får visst säga att vallonnamnet Tourneur, ibland skrivet Tournerii, är likt Tornerus/Törneros/Törne. Jag har själv tänkt tanken många gånger. Tornerus skrivs också som Tornerius, Tonneri i alla möjliga varianter. Min ana Anders Tornerus f. ca 1696, var okänt, hade till ett av sina barn en kvinna ( adel? ) i Karlstorp ( F ), Småland, som hette Tornerefelt. Det får mig att tänka på om Tornerus och Tornerefelt kan komma från samma släkt.

Du har hittat många namn i Stockholm som låter vallonska. Ska bli spännande att se om Rossau i Stockholm är en Roussaeu

mvh
Carina

2024-09-02, 20:51
Svar #7

Utloggad Jan Johansson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Det verkar mycket troligt att Hans Wessel och Eva Elisabeth Hecht hade en son som var döpt till Hieronymus Wessel i Tyska församlingen.

I mitt förra inlägg missade jag att skriva att även Eva Elisabeths pappa hette Hieronymus (inte bara hennes bror). Om det stämmer är du ju inte alls konstigt om hon hade en son som hette Hieronymus (Wessel).

Carina, om du går till bibblan för att läsa Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi (del 1 och del 2) så skulle det vara intressant att höra om den eventuella informationen om släkten Tourneur ger antydningar om släktskap till "din" Tornerus.

Skulle ändelsen -us i Tornerus inte kunna vara en typ av latinisering, så som ofta präster latiniserade sina släktnamn? Det vill säga, i det här fallet; från Tourneur till det latiniserade Tourneurus, som har förenklats till Tornerus. Tyvärr kommer jag inte ihåg; fanns det präster inom släkten Tornerus?

Vänliga hälsningar,
Jan

2024-09-03, 04:52
Svar #8

Utloggad Carina Widell

• Anbytare *****
    • Visa profil
Ja, jag tror att det är en latiniserad form. Anders Tornerus var gift med en prästdotter. Mer är inte känt om släkten Tornerus. Själv var han krögare, körare och eldvaktare på bruket. Verkar komma från Uppland, då dräng hos Natt och Dag. Senare körare, krögare vid Pauliströms bruk i Karlstorp ( F ), Småland. Mer är inte känt om honom.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se