ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur gör jag?  (läst 584 gånger)

2024-09-03, 15:56
läst 584 gånger

Utloggad Karin Engström Andersson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2024-12-17, 17:58
    • Visa profil
Hej!
Det finns olika företag där man söka sina släktingar, jag får en träff på Genies värlsdträd när jag söker på Olof Nilsson Åman som var båtsman. I "träffen" skulle han vara född år 1719 i Nora Västernorrland. Men till saken hör att det inte finns födelseböcker i församlingen för aktuellt år! Problemet med dessa företag att det ibland finns källhänvisningar som måste kollas upp eller inga alls. Jag vet att jag kan söka i mantalslängder, men är dålig på att läsa 1700-tals skrift. Min fråga är därför varifrån kommer uppgifterna från Geni?

Tack för svar!
/Karin

2024-09-03, 16:20
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7431
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 21:39
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
När släktforskare publicerar sina antavlor hos Geni (och andra liknande ställen på nätet) och inte anger källor, så kan man aldrig veta om uppgifterna är hämtade ur originalkällor (och i så fall korrekt lästa, avskrivna och tolkade) eller är avskrifter av andras antavlor eller gissningar eller rena fantasier.

Dessutom har Geni sin idiotiska idé med "automatiska trädjämförelser" som innebär att en forskare kan publicera sin korrekta antavla - och sedan kan någon annan koppla ihop personerna i den antavlan med i stort sett vilka andra personer som helst.

Så ett gott råd är att aldrig lita på Genis uppgifter.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-09-03, 16:24
Svar #2

Utloggad Karin Engström Andersson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2024-12-17, 17:58
    • Visa profil
Hej Jörgen!

Litar ALDRIG på MyHeritage, Ancestry eller andra företag! Men ville bara kolla om det finns andra sidor att gå!

Tack för ditt svar!

2024-09-03, 16:29
Svar #3

• Anbytare *****
    • Visa profil
Rent allmänt när det gäller en båtsmans födelseår, så kan det vara hämtat från rullorna. Men oftast står bara ålder där. Och om födelseåret är uträknat efter åldern i rullorna, så blir det ju i så fall bara ett ungefärligt år, eftersom man inte kan veta vad man utgick ifrån när man angav åldern i rullorna och om skrivaren räknade rätt.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-09-04, 12:06
Svar #4

Utloggad Erik Stenhols

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2024-12-15, 14:52
    • Visa profil
Hej Jörgen!

Litar ALDRIG på MyHeritage, Ancestry eller andra företag! Men ville bara kolla om det finns andra sidor att gå!

Tack för ditt svar!

Hej!

Jag skulle nog ärligt rekommendera dig att forska "offline" till en början och då med antingen SVAR eller ArkivDigital. Sedan gör du en egen dokumentation om din släkt i något program såsom Gramps. När du känner dig bekväm och varm i kroppen kan du senare jämföra dina fynd med t.e.x Geni. Att gå från "offline" ger dig en bra grund att stå på, du vet att din forskning stämmer (någorlunda) och du har nu tränat grunderna i släktforskning.

Hos SVAR och AD kan du gå direkt till orginalkällorna. Vad jag vet samarbetar AD med Geni eller MH. Men AD har då alltid bilderna på orginalkällorna som du kan slå i. Däri kommer det aldrig upp några förslag att Bonde Karlson är din f.f.f.f.f.f.f. för att någon har lagt in denna i ett träd utan källa.

2024-09-04, 16:23
Svar #5

• Anbytare *****
    • Visa profil
Vad jag vet samarbetar AD med Geni eller MH. Men AD har då alltid bilderna på orginalkällorna som du kan slå i. Däri kommer det aldrig upp några förslag att Bonde Karlson är din f.f.f.f.f.f.f. för att någon har lagt in denna i ett träd utan källa.

Arkiv Digital har inget samarbete med Geni.

Däremot samarbetar AD med My Heritage. Samarbetet består av att AD använder register som MH har upprättat över husförhörslängderna (hos AD kallat "Sveriges befolkning 1800-1947"), och MH får i gengäld använda AD:s bilder från kyrkoböckerna (men inga bilder av andra källor).

I detta register har MH registrerat personuppgifter från bilderna av husförhörslängdsoriginalen, men där finns inga uppgifter från kundernas antavlor.

I AD:s register (och de har många fler än "Sveriges befolkning") länkas till originalbilderna som de registrerade uppgifterna hämtats från. Det är det som är själva poängen med registren - att lättare hitta personerna i kyrkoböcker och andra originalhandlingar. Och man bör alltid kolla originalen med egna ögon, eftersom alla register kan innehålla fel.

2024-09-04, 18:43
Svar #6

Utloggad Lennart Altin

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-12-14, 23:34
    • Visa profil
Det frågas efter hur forskningen ska bedrivas i ett sådan här fall.

1) Skippa andras uppgifter som inte har skrivit några källhänvisningar.
2) När det är fråga om en Kronobåtsman - Läs Flottans Generalmönsterrulla.
Det stå ingenting om var personen bor under sin levnad, men det finns en Olof Nilsson Åman i Andra Norrlands första del N:o 159 Ordinarie enligt GMR 1745, Antagen 1741 20/1, dåvarande ålder 21 år, född i Ångermanland.
3) I rekryteringsrullan 1741 står att han är född i Socknen (Nora), 20 år och är bondeson.
4) Undersök hans barns samtliga faddrar, för att kunna undersöka om olika släktingar är med där, och vilka andra han är fadder till i socknen.
Allsta by ser jag är intressant att undersöka vidare.
5) Det finns en Kommunionslängd 1701-1738 ifall någon familj passar.
6) Eftersom nästan all jord i Ångermanland är skatte (bondeägd) kan/borde Olof Nilsson finnas med när han löses ut från Hemmanet i Tingsrättens Småprotokoll.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0040524_00106#?c=&m=&s=&cv=105&xywh=183%2C1729%2C3154%2C2177

2024-09-05, 09:10
Svar #7

Utloggad Per Sundin

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7104
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 10:57
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Till det Lennart skriver måste jag få lägga till att just när det gäller Nora så finns Ulf Wiklanders databas på nätet, Noray.se, och har funnits där i gissningsvis 15 år. Ulf är fortfarande verksam och kanske kan svara på varför han tror att föräldrar är Nils Persson och Karin Olofsdr. Han har placerat Olof i deras barnaskara. Det är nämligen så att i den familjen finns ingen son Olof i den kommunionlängd som Lennart nämnt som slutar först 1738.
Till stöd för Ulfs åsikt finns för det första de faddrar som Lennart nämnt, där de bl.a. finns en piga Märit Nilsdr i Allsta som Ulf menar också tillhör Nils och Karins familj och är försedd med källhanvisning. Mårten Persson i Grötom, fadder 1749, är enligt Ulf kusin till Olof Nilsson Åman. Detta bör räcka tillsammans med att Olofs och Britas äldsta döttrar hette Sara och Karin som fått namn efter mormor resp. farmor och att Nils Persson och Karin Olofsdr bör ha en son med namnet Olof.
Orsaken till att Olof saknas i nämnda kommunionlängd kan vara att han är identisk med den Olaus Ahlström från Nora, 19 år, som skrevs in vid trivialskolan i Härnösand 18/2 1738 men som sedan verkat ha hoppat av studierna redan samma år.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se