Hej!
Jag tror tyvärr att det kommer vara svårt att bekräfta exakt varifrån Nils Jonsson kommer. Det som finns i Reslöv verkar inte ge så mycket information. Han noteras inte på exakt plats vid första giftet med änkan Kristina Nilsdotter och det verkar inte finnas några utsocknes faddrar vid hans barns födelser med senare hustrun Anna Månsdotter.
Jag tror dock att det finns en relativt god sannolikhet att han de facto är den sista Nils Jonsson som kan hittas i CI:1 i Markaryd som slutar 1716. Det är Fb Markaryd C:1 s 300 (AID:v30466.b156.s301) och han noteras son till Jon Nilsson och Elin Jönsdotter i Sjöaryd Skattegård, född 1714-12-15.
Vad som talar för att detta är möjligt är dels att födelsen faktiskt sker i December. Dödboken i Reslöv du hänvisar till är väldigt detaljerad och jag tror inte den är fel om den säger att han är född i Markaryd, men någon felaktighet finns uppenbarligen då som sagt ingen Nils föddes exakt då. Men dödboken säger att han var 61 år och 3 månader, så den menar specifikt att han skulle vara född i December 1716. Då är det inte en så långsökt idé att året kunde blivit fel någonstans så han egentligen var född i December 1714.
Vidare så försvann Jon Nilsson och Elin Jönsdotter från Sjöaryd skattegård redan omkring 1716 och flyttade möjligen till annan socken. Jag vet inte var de hamnade, men notera att Elin Jönsdotter kom från Knäryd, och det verkar inte som om de hamnade där, så de kan mycket väl flyttat till Skåne redan tidigt. Vb för Jon och Elin finns i Vb Markaryd C:1 s281 (AID:v30466.b146.s281) 1713-06-21.
Nästa poäng är att andra dottern till Nils faktiskt döps till Elin (Elna), som mycket väl kan indikera moderns namn (alltså Nils moder). Det är mycket vanligt under perioden att barnen döptes efter föräldrarna (alltså barnet mor- eller farföräldrar) om föräldrarna avlidit eller direkt efter att de avlidit (vilket gör att många INTE döpte barn till tex sin eller hustruns moders namn om modern levde länge). I det här fallet vet vi ju inte om Elin levde eller inte, men det är inte otroligt att hon avlidit vid det laget. Notera att första dottern döptes till Kierstina, vilket överenstämmer med den andra tumregeln (mycket vanligt förekommande) att barn döptes efter tidigare avliden make eller maka (och i det här fallet var det alltså Nils första barn med andra hustrun, och första hustrun hette just Kierstina, som ju också står i dödboksnotisen för Nils).
Jag skulle säga att det är rimligt att det verkligen är denna Nils Jonsson som dog i Reslöv, men det är verkligen mestadels spekulationer tills vidare, så det återstår att se om det går att hitta något som faktiskt bekräftar denna koppling.
Mvh
Stefan Gelow