ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brita Tengman  (läst 285 gånger)

2024-09-12, 17:59
läst 285 gånger

Utloggad Gunilla Jarfelt

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2024-11-21, 19:10
    • Visa profil
Hej,

Jag håller på och gör en släkttavla till ett sexårigt barnbarn, som visat stort intresse för sin härkomst. Nu har jag fastnat på hans morfars mormors morfars morfars mormor, som hette Brita Tengman. Hon gifte sig med Lars Engelbrektsson, som var kyrkoherde i Viksta (C) och Brita dog där 1732-08-17. Jag har sökt lite brett för att hitta var och när hon föddes, och det tycks vara rätt enstämmigt att hon föddes 13 september 1677 i Älvkarleby. Tyvärr hittar jag ingen födelsenotis för detta datum - C1-serien i socknen börjar inte förrän år 1730. Jag har även sökt i Uppsala Stifts Herdaminne, den äldre versionen som finns i Arkiv Digital (jag tänkte att hennes pappa kanske var präst), men i de tre volymer som ligger digitaliserade hittar jag inte ens Älvkarleby som församling.

Finns här någon som kan leda mig åt rätt håll till en källa till hennes födelse?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se