ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Beteckning "Avis" i Storkyrkoförsamlingens död- och begravningsbok 1923  (läst 535 gånger)

2024-09-13, 15:23
läst 535 gånger

Utloggad Tyrone Vieira

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2024-12-05, 23:53
    • Visa profil
Hej,

I Storkyrkoförsamlingens död- och begravningsbok för 1923 finns en kolumn längst till höger med följande rubrik: "Särskilda anteckningar, såsom om avsända eller mottagna attester, begravningsort (utom församlingen), begravning i tysthet, om liket ej anträffats, efterlevande makes födelseår, namn å läkare, m. m."
Flera avlidna har under denna rubrik beteckningen "Avis". I ett fall står det "Avis 19/06" som jag tolkar som att en avisering skickades ut den 19/06. Min fråga är: vad är det för avisering? För vem eller vilka?
Kan tillägga att den avliden inte var hemmahörande i Stockholm.
Tack för hjälpen.

2024-09-13, 15:46
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7431
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 21:39
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om en person dött eller begravts i en församling där denne inte var skriven (kyrkobokförd), så skickades en attest (med upplysning om dödsfallet och/eller begravningen) till den församling där personen var skriven.

Kolla om det också gjorts en notering i hemförsamlingens dödbok.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-09-13, 15:56
Svar #2

Utloggad Tyrone Vieira

• Anbytare **
    • Visa profil
Tack Jörgen, uppskattar ditt svar.

Nej, det finns inte någon anteckning, förutom "Avis 19/06". Jag trodde faktiskt att det skulle vara som du beskriver, så jag slog upp "dödboken" för den församlingen han föddes i samt sista församlingen innan han flyttade till Stockholm, d v s där han var bosatt före flytten. Finns ingen notis om hans död. Kanske finns det i en annan bok men jag kan inte lista ut vilken. Har du något förslag?

Tack igen!

2024-09-13, 16:46
Svar #3

• Anbytare *****
    • Visa profil
I ditt första inlägg skriver du att den avlidne inte var hemmahörande i Stockholm, men nu skriver du att han flyttat till Stockholm.

Om det är så att han var skriven i Storkyrkoförsamlingen, så kan de ha fått en attest om han dog i en annan församling eller på ett sjukhus.

Jag kan inte hitta någon i dödboken 1923 (FIa:12) med noteringen "Avis 19/06". Vilken sida i boken och vilket nummer (längst till vänster).
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-09-13, 17:25
Svar #4

Utloggad Tyrone Vieira

• Anbytare **
    • Visa profil
Han finns i två dödböcker:

- Sankt Eriks sjukhus
- Storkyrkoförsamlingen

Jag är egentligen ute efter var han är begravd. Har letat i 4 olika sites: Hitta graven - Kyrkogårdsförvaltningen, Svenska.Gravar.se, Finngraven.se och Gravstensinventering. Dessutom har jag kollat upp i död- och begravningsböcker kopplade till 5 församlingar han kunde ha haft någon anknytning till (för säkerhets skull), framförallt i den sista församlingen innan han flyttade till Stockholm. Har inte hittat var han är begravd. I Sankt Eriks sjukhus dödbok finns en intressant anteckning, se bilden. Det står att han begravdes den 15/06, kl. 1.15, dock inte var. Det finns dock ett nummer, 27, i rött som jag inte förstår, kanske finns här info som jag letar efter. Trodde 27 kunde vara roten 27 i tidigare roteindelning, nr. 27 skulle i så fall vara Matteus, men där finns ingen info om att han är begravd där.

Jag skrev fel: det ska vara "Avis 21/06", sida Bild 125/Sida 122 (Storkyrkof.)

2024-09-13, 17:50
Svar #5

• Anbytare *****
    • Visa profil
I S:t Eriks dödbok (FII:11, inget sidn:r; AID v272264.b220) står att han är kyrkoskriven i Storkyrkoförsamlingen.

Storkyrkoförsamlingen har alltså fått en attest från sjukhuset den 21/6.

"27" är en numrering. Bläddrar man bakåt finns röda nummer 26, 25, 24 o.s.v. på en del personer, och framåt finns 28, 29, 30 o.s.v.  Alla dessa har det gemensamt att det står "(Institutet)" efter dödsorsaken.

2024-09-13, 18:16
Svar #6

Utloggad Åke Carlsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10764
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 21:10
    • Visa profil
    • Gensvaret

2024-09-13, 18:52
Svar #7

Utloggad Tyrone Vieira

• Anbytare **
    • Visa profil
Åke:

Ja, Jordfästning kan ha ägt rum i  S:t Eriks kapell. Han kanske kremerades och askan spridits i någon minneslund, kremering har ju funnits i Sverige sedan slutet av 1800-talet, kyrkan var dock stor motståndare under flera decennier in på 1900-talet. Men om det blev gravsättning, alltså jordbegravning, då undrar jag var han ligger/låg. Jag saknar denna info. Kremerad eller gravsatt? Om gravsatt, var finns/funnits han?

Jörgen:

Visst, så har det förmodligen gått till, avisering från Sankt Eriks sjukhus till Storkyrkoförsamligen. Han hade dock hela sin familj kvar i Katrineholm, fru och 6 barn, så jag tänkte att kanske någon officiell avisering skickades dit.

Institutet = Sankt Eriks sjukhus. OK, tack för det.

Tack ni båda för hjälpen! Och trevlig helg.

2024-09-13, 19:18
Svar #8

Utloggad Åke Carlsson

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • Gensvaret
Det torde vara Karolinska Institutet som avses. I det sammanhanget bör man också känna till följande, vilket är ett sorgligt kapitel:

"Vid mitten av 1920-talet bytte institutionen (*Min anm: Stockholms norra arbetsinrättning/Grubbens) namn till S:t Eriks sjukhus och övergick successivt till att fungera som ett regelrätt sjukhus. En del arbetshjon fanns dock kvar en bra bit in på 1930-talet. Om man dog på någon av arbetsinrättningarna utan att med egna medel kunna betala för sin begravning (eller hade anhöriga som ville betala) kunde den döda kroppen fullt lagligt och utan den dödas medgivande eller kännedom tas till dissektion i den medicinska undervisningen på Karolinska institutet eller Anatomiska institutionen i Uppsala. Delar av de döda kunde efter dissektion också ställas ut som preparat i de båda institutionernas anatomiska museer. Var och hur de många tusen dissekerade människorna begravdes är inte fullt klarlagt."
https://minnen.se/tema/platser/9688

Se även här:
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/30531

2024-09-13, 21:17
Svar #9

Utloggad Tyrone Vieira

• Anbytare **
    • Visa profil

Åke,

Så, det finns ett tredje alternativ: styckad i små bitar! Kanske ligger i några burkar...någonstans
Det finns ingen anteckning i dödboken om att han skickades till Karolinska, men allt är möjligt. Mycket sorgligt, i synnerhet om det är ens släkting.

I min jakt på hans kropp, så vet jag att han inte obducerats. Har gått igenom Sankt Eriks obduktionsjournaler (obduktionsprotokoll). NAD: 0254/H 3 AB/ Vol. 3 (1922-1923) och Vol. 4 (1923).

2024-09-13, 22:11
Svar #10

Utloggad Åke Carlsson

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • Gensvaret
Mot bakgrund av vad som är känt är det svårt att tolka anteckningen på annat sätt, tyvärr. Dessutom saknas uppgiften om begravning som finns hos andra, till exempel allt på e. bek. = "allt på egen bekostnad". Precis som Jörgen påpekat är också det röda numret 27 kopplat till noteringen (Institutet). Det finns 69 sådana löpnummer 1923. Alla dessa kroppar lär ha skickats till Karolinska Institutet. Från och med mitten av 1924 står även Institutet i rött.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se