Jag forskar på släkterna Hedetoft i Sverige och Danmark. Men framförallt den Svenska då det är min släkt. Gör du detsamma så skriv gärna.
Den Svenska släktens stamfader är Nationspedellen och köpmannen Olof Hedetoft som drev begravningsbyrå, skrivarebyrå och fastighets förmedling i lund. Boendet var en hel ovanvåning på Bantorget där IOGT-NTO idag huserar.
Olof Hedetoft född Jönsson 21 Februari 1896 i Lilla Beddinge. Avliden i Lunginflammation. 8 Augusti 1966 på St joseph hospital i köpenhamn.
Olof var gift med Sigrid Elvira Hedetoft född Jensen 11 November 1893 i Sireköpinge. Avliden 6 Juli 1969 i Lund.
Namnet Hedetoft i Sverige tros komma från lantbruket Hedegård/hedegården/hedagård i Sireköpinge där Sigrids far Lars Jensen född i Kerteminde var ägarens personliga Trädgårdsmästare. Namnnet antogs av Olof och Sigrid efter 1920 enligt dokument från hovet.
De två Hedetoft släkterna i danmark fick sitt namn samtidigt av misstag då släkten Hedetoft - Riber sökte om att ta namnet. Så de är ej besläktade med varandra. Dock så vet vi inte om det faktiskt finns ett eventuellt släktskap mellan Hedetoft i Sverige och Hedetoft - Riber i Danmark. De har en ana född i Sverige.
Detta är enligt deras forskning deras ana.
De vill säga att Olofs föräldrar isåfall är släkt med någon av dessa.
Karens forældre kom fra Sverige. De hedder Ola Andersen F. 1838 Slimminge Kleggeröd og Elna Andersen F. 1833 Malmöhus, Abbekås (Persdotter) Elnas Andersens forældre hedder Pär Jönsson F. 1789 Hørtemla og Elna Jönsson F. 1794 Kirkearkiv Skivarps kyrkoarkiv, Husförhörslängder 1831-1838 side 131 nr. 19.
Ingen DNA forskning är gjord just där så det kan ju finnas ett oäkta barn vid eventuellt släktskap. Vore intressant att få reda på.
Här är uppgifterna jag lagt in på Find a Grave
https://sv.findagrave.com/memorial/274448438/olof-hedetoftFotot är från Svenskt Porträtt arkiv.