ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kunder patronymikon bildas utifrån vilket förnamn som helst?  (läst 418 gånger)

2024-11-04, 14:26
läst 418 gånger

Utloggad Margareta Björck

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-11-27, 08:33
    • Visa profil
 Min sambo och jag har i våra släkter två män födda under 1800-talets första halva som hade dubbla förnamn, Per August respektive Karl Alfred. Deras barn som föddes under seklets andra hälft fick Persson/Persdotter respektive Karlsson/Karlsdotter som patronymikon.
Men så visar det sig att på Per Augusts gravsten står bara August + efternamn, vilket betyder att det var hans tilltalsnamn. Och när Karl Alfred är dopvittne till ett barnbarn i en grannsocken är han noterad som Alfred + efternamn, så han måste ha haft det som tilltalsnamn. (Jag antar att dopvittnena muntligt fick uppge sina namn till prästen.)
Varför bildades inte deras barns patronymikon utifrån faderns tilltalsnamn? Har någon mer råkat på detta?
Hälsningar
Margareta

2024-11-06, 18:57
Svar #1

Utloggad Bengt Axelsson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-11-15, 10:13
    • Visa profil
Hej Margareta

Min farfar hette Peter Elof Johansson och kallades för Elof. Alla barnen fick efternamnet Petersson.
Enligt familjetraditionen gick det till så att när äldste sonen Erik (f 1904) skulle börja skolan fick han beskedet att han måste heta Petersson efter faderns första namn.
Jag tror att det kan ha spelat in att familjen flyttade från torpet i Dädesjö socken till Älghult socken vid den tiden.

M v h
Bengt Axelsson

2024-11-22, 13:48
Svar #2

Utloggad Margareta Björck

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-11-27, 08:33
    • Visa profil
Tack för det enda svaret!
Det är ju inte så stort statistiskt underlag för att dra slutsatser, men det skulle kunna vara så att det utgick påbud om att prästerna alltid skulle använda faderns första förnamn, för att slippa lägga tid på att ta reda på vad denne kallades. Det var ju stor befolkningsökning och urbanisering och särskilt i stadsförsamlingarna hade prästen säkert ingen personlig kännedom om sina undersåtar. Samtidigt så innebar det att patronymikonen tappade sin funktion - att berätta vems barn någon var.
Det skulle vara intressant att veta om det finns någon som har exempel på att ett annat förnamn än det första använts som grund för patronymikon!
Margareta

2024-12-08, 14:31
Svar #3

Utloggad Eva Ekeblad

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-12-17, 13:56
    • Visa profil
Min morfar, Gustav Persson, född 1892 hade en syster född 1890 som står i kyrkböckerna som Elin Gustavsson. Deras far var  Per Gustav Larsson, så de har patronymikon efter varsitt av faderns förnamn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se