ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Berg, Födelse- och dopböcker (C5), 1839  (läst 147 gånger)

2024-11-14, 19:05
läst 147 gånger

Utloggad Johan Andersson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-11-21, 08:22
    • Visa profil
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med att tyda vad det står om Lovisa Trygg.
Tycker mig se att det står "Andersson Trygg Arbetare" på fadern, men förnamnet kan jag inte riktigt utläsa. Under tror jag det står "6/10" följt av något.

På modern tycker jag att det står "Stina" i alla fall.
Efter moderns efternamn kan det vara var de bodde? Det kan jag inte riktigt utläsa.
Under moderns namn tycker jag att det verkar stå 34, kan det vara moderns ålder?

2024-11-15, 18:26
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2024-11-23, 18:48
    • Visa profil
Sept / 2 / 3 / Lovisa / Isak Andersson Trygg - Stina Pettersdotter - 34 / arbetare på Carlssons - 6/10 - ? 18 ?? / Anders Anderss. h. Lena?, dr Petter Anderss., p. Carolina Pettersson från Carlssons.Siffran 34 är mycket troligt moderns ålder.
Datum 6/10 kan vara datum för moderns kyrktagning, det verkar vid en snabb koll som om alla sådana datum i denna kolumn infaller åtminstone en månad efter födseln. Texten efter detta datum kan jag inte förklara.

2024-11-15, 18:34
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7431
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 21:39
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Arbetare på Carlsfors. Karlsfors bruk har egna volymer bland Bergs husförhörslängder.

Det som står efter kyrkotagningsdatumet skulle kunna vara avgiften man betalar för dopet. Men det är inte något som man normalt ser i kyrkoboken - men varje präst hade sina idéer om hur man skulle skriva...  :)
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-11-15, 22:36
Svar #3

Utloggad Johan Andersson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-11-21, 08:22
    • Visa profil
Ett stort tack ska ni ha för hjälpen, nu kommer jag vidare i mitt sökande. Jag lyckades hitta dem i husförhörslängderna för Karlsfors bruk.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se