ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pearson Gustav Adolf /Pearson Gustav Norman  (läst 142 gånger)

2024-11-22, 17:19
läst 142 gånger

Utloggad Lena Nilsson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-11-23, 18:06
    • Visa profil
    • Lenanilsson45@hotmail.com

Hej.  1905 utvandrade Anders Persson (Andrew Pearson) och han bosatte sig i Chicago. Gifte sig med Augusta Lindgren. De fick 3 barn, Gustav Adolf, Robert och Frances.
Försöker följa Gustav, f. 10 maj 1911, och hittat en del "matnyttigt". Det som förbryllar mig är att han plötsligt heter Gustav Norman Pearson  i en del akter. Undrar bara är Gustav Adolf och Gustav Norman egentligen samma person.
Alla andra data stämmer. Föräldrarna skiljer sig och modern gifter om sig och heter Carlberg framöver. Är det vanligt med förnamnsbyte?
Tacksam för svar/  Lena N.
Lena N.

2024-11-23, 09:48
Svar #1

Utloggad Kristina Rylander

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3831
  • Senast inloggad: 2024-12-06, 17:16
    • Visa profil
Har kikat lite...

Den enda källan (som jag hittat) där det står Gustaf Adolph är hans birth record. Kan ju finnas flera förklaringar och man kan ju bara spekulera  :)

Det som finns är en transkribering av hans birth record. Man skulle ju behöva se originalet. Hittar inget dop, föräldrarna kan ju ändrat sig fram till dopet eller lagt till ett tredje namn.

Det finns ett intressant träd hos ancestry (svensk kvinna) där utgångspersonens mormors morbror var Anders Persson. Där finns också två foton på Gustav som 1 åring. På det ena fotot så står det Gustave Adolph Norman Pearson, 1 year old och det är taget i Chicago:
https://www.ancestry.com/family-tree/person/tree/64877184/person/38125413817/facts

2024-11-23, 18:06
Svar #2

Utloggad Lena Nilsson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-11-23, 18:06
    • Visa profil
    • Lenanilsson45@hotmail.com

Tack för svar.
Din teori om namntillägg/ändring hade jag också i tankarna, men det verkar lite ovanligt för oss.
Jag har också sett de två fotona på Ancestry.

Jobbar vidare med denna släkt. Finns 9 personer totalt i två generationer som utvandrade till Chicago. Finns lita att bita i.

Vänligen Lena N.  :o
Lena N.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se