Hittade inget på Askenberg och startar därför en ny med dem
Har en anfader smeden Petter Askenberg f 1791 med en massa olika datum OCH födelseorter
Som död i Ukna, Kalmar anges Lönsås som födelseförsamling och skriven i Kasinge har han födelsedatum 16 mars
Källa: Ukna kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VALA/00397/A I/9 (1849-1858) s 151
Som längst tillbaka i "rullarna" har jag hittat honom i Skärblacka, Kullerstad
Källa: Kullerstads kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VALA/00195/A I/3 (1807-1819) s 117
Där förekommer han på både rad 7 tillsammans med hustru och första dotter, född i Skärblacka. Inkommen från Risinge 1816.
Och rad 18, där han ankommer Skärblacka första gången 1812 från Västra Vingåker. Här står även att "åldern återskapats av kyrkog i L*nn*s Hjortzberg" och ändrat från 1793 till 1791 16 maj.
Då det är fler skrivna på samma rad vet jag inte riktigt vem det syftar på men alla "sökningar" inom i mitt fall MyHeritage tror han kommer ifrån Lännäs, Örebro. Har gått igenom ALLA "rullar" från både Lönsås (Östergötland) och Lännäs (Örebro) men inte hittat någon som "stämmer in".
När han ankommer Skärblacka 1812 i inflyttningslistan finns en Olof Askenberg som inflyttar samtidigt som Petter, men som inflyttar från Björkvik, född 1788 (i vissa fall skriven som 1789) och född i Västra Vingåker. Men hans föräldrar ska enligt födelseboken heta Soldat Anders Lundström och hustru Ingeborgs Larsdotter i Skogstorpsstugan, där Olof dock INTE finns med i husförhörslängden, dock hittar man honom senare i Västra Vingåkers kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/11076/A I/6 b (1805-1813) s 181 där man även sidan innan hittar hans sedan blivande hustru Maja Stina Carlsdotter Sjöberg.
Trodde dessa kunde vara bröder men iom att jag inte hittar varken Olof eller någon Petter under Skogstorpsstugan vet jag fortfarande ingenting om släktskapet. Under Högsjö Bruk i Västra Vingåker finns 2 familjer Askerberg men ingen har en Petter 1791 eller Olof skrivna på sej heller. Det finns en Petter 1792 med far Petter Askerberg, men känns inte rätt. Eller ?
Så behöver hjälp =)