ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jon  (läst 642 gånger)

2024-12-11, 19:36
läst 642 gånger

Utloggad Amanda Sjöblom

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 162
  • Senast inloggad: 2024-12-14, 22:09
    • Visa profil
Hej! Jag har en man längre tillbaka i min släkt som hette Jon , som vuxen heter han Jon men i en husförhörslängd när han är yngre står de att han heter Jonas. Är Jon samma namn som Jonas eller Johannes ?? Ska jag skriva in han i mitt släktträd som Jon eller Jonas ? Mvh Amanda

2024-12-12, 09:50
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2510
  • Senast inloggad: 2024-12-17, 10:21
    • Visa profil
Hej Amanda

Skulle tro att de namnen som du nämnde är de samma som Jon. Har själv råkat på samma problem och jag antecknade det som han kallades för och de andra namnen skrev jag i mitt program på ett ställe som kallades övrigt. Men präster har ju bytt namn på människor länge, Jag hade en kvinna som var döpt till Britta Lisa, sedan hette hon Lisa Britta.

// Ulla :-)

2024-12-12, 10:13
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15904
  • Senast inloggad: 2024-12-19, 09:54
    • Visa profil
https://www.rotter.se/faktabanken/personnamn/?view=listmanagerfront
Skriv  Jon i sökrutan så ger det träff på Jon-Jonas-Johannes.

2024-12-12, 11:06
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7431
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 21:39
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Man ska vara mycket försiktig med att lita på namnlistor som påstår vad som gällde i "Sverige" i äldre tider. I dagens Sverige finns gamla norska och danska landskap, och även i 'Gammal-Sverige' fanns stora regionala skillnader i både namnskick och andra traditioner.

När det gäller just namnen Jon och Jonas, så har de tidigare i år diskuterats här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=199252
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-12-13, 09:45
Svar #4

Utloggad Vincent Eldefors

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2609
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 23:37
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Namnlistan som Håkan Skogsjö lagt grunden för är en utmärkt lista att utgå ifrån. Ja, den generaliserar till viss del men så ska det också vara. Jon och Jonas är de facto så gott som alltid att beteckna som ett och samma namn i historisk tid. Undantag finns alltid och det resonerar han dessutom kring i bakgrunden till namnlistan. Man ser undantagen tydligare när man forskar i hela landet (med dagens gränser).

Man ska vara mycket försiktig med att lita på namnlistor som påstår vad som gällde i "Sverige" i äldre tider. I dagens Sverige finns gamla norska och danska landskap, och även i 'Gammal-Sverige' fanns stora regionala skillnader i både namnskick och andra traditioner.

När det gäller just namnen Jon och Jonas, så har de tidigare i år diskuterats här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=199252
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2024-12-13, 10:20
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5671
  • Senast inloggad: 2024-12-15, 21:53
    • Visa profil
Framför allt i patronymikon är det ju mycket sammanblandning. Jonasson ser man inte ofta, de blir också Jonsson eller Jönsson.

2024-12-13, 11:17
Svar #6

• Anbytare *****
    • Visa profil
Namnlistan som Håkan Skogsjö lagt grunden för är en utmärkt lista att utgå ifrån. Ja, den generaliserar till viss del men så ska det också vara.

Och varför "ska" det vara så?

Jon och Jonas är de facto så gott som alltid att beteckna som ett och samma namn i historisk tid.

"Alltid" när och var?

Undantag finns alltid och det resonerar han dessutom kring i bakgrunden till namnlistan. Man ser undantagen tydligare när man forskar i hela landet (med dagens gränser).

"Undantag" från vad? Är småländska traditioner undantag från värmländska? Är gotländska traditioner undantag från hälsingska?

Fyra exempel från Rötters namnlista:

· Joen
"Sidoform till Johan (möjligen ibland också till Jon); vanligast på 1500- och 1600-talet."

· Johannes
"Grekisk form av ett hebreiskt namn (Jochanan); många namn har sitt ursprung i detta namn: Johan, Jöns, Hans, John, Joen, Jan och Ivan (se dessa). Jfr även Jonas."

· Jon
"För det mesta en kortform av Jonas, men kan under 1500- och 1600-talet ibland vara en sidoform till Johan (Joan, Joen). Jfr Jonas."

· Jonas
"Grekisk form av ett hebreiskt namn (Jona); vanligast i Skåne och Norrland. Namnet torde inte ha blivit allmänt hos allmogen förrän i slutet av 1600-talet och på 1700-talet. I äldre tid förekom det mest i kortformen Jon, som lätt förväxlas med Joen (av Johan). Sådana förväxlingar gjordes redan i samtiden, vilket ytterligare förvillar för forskaren. - Jfr Jon."

Jämför sedan med mina erfarenheter från Båhuslän:

· Jon och Joen är identiskt samma namn. Under 1600-talet och början av 1700-talet skrivs det genomgående Joen. Senare faller e bort. Jag har aldrig träffat på någon som omväxlande kallas Jo(e)n och Johan(nes).

· Jonas förekommer också, men är inte lika vanligt. Jag har inte heller träffat på någon som omväxlande kallas Jon och Jonas.

Det är lika meningslöst med en lista som visar namnskicket i "Sverige", med "undantag", som att visa en bild på hur en gård var byggd i "Sverige" på 1700-talet och säga att det kan finnas "undantag". Det finns stora regionala skillnader när det gäller dialekter, byggnadsskick, mattraditioner m.m. Detsamma gäller naturligtvis också namnskick. Sådana namnlistor bör alltså, liksom beskrivningar av övriga sedvänjor, vara regionala.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-12-15, 10:11
Svar #7

Utloggad Anders Klarbring

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2024-12-16, 14:34
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
Hej Jörgen,

Jag kan verifiera att dina erfarenheter av namnformerna Jon och Joen stämmer med min egen erfarenhet från norra Dalsland och Värmland. Att Joen skulle vara en form av Johan, som det anges av Skogsjö, har jag aldrig stött på. Vidare hade jag anledning att fundera på liknande namnformer då jag för några år sedan gjorde en släktutredning av smedläkten Warg (Smedsläkten Warg från Forsbacka i Dalsland – de äldsta leden, Svensk Genealogisk Tidskrift 2018:1). Nedan följer ett stycke ur denna artikel som kan vara av intresse i sammanhanget:   

”En central svårighet i utredningen är att smedsläkten Warg uppenbart hade en förkärlek för namn som är varianter av det grekiska Johannes. Vilka av dessa namnformer som kan ses som ekvivalenter i meningen att de användes omväxlande för samma person och vilka som ska uppfattas som skilda namn verkar ha lokala variationer i Sverige. Detta framgår av flera diskussioner på Anbytarforum. Under den tid och för de delar av norra Dalsland och Värmland som vi här studerar vågar jag emellertid påstå att följande tre grupper av namnformer definierar ekvivalenta och skilda namn:
1. Jon, Joen, John
2. Johan, Jan, Jean
3. Jöns
Andra varianter av Johannes såsom Jonas och Hans används inte i det centrala materialet som ligger till grund för artikeln. Jag noterar här att min tydliga erfarenhet att Joen är en variant av Jon inte tycks gälla heltäckande för Sverige: Joen uppges ibland kunna vara en variant av Johan. John är en mindre vanlig form av Jon där h:et är en utsmyckning på samma sätt som när Per skrivs Pehr. En svårighet kan ibland vara att skillnaden vid skrivstil mellan Jon och Jan kan vara minimal. Detta är dock sällan ett problem för smederna Warg under första halvan av 1700-talet, då Johan är den vanliga varianten av de namn som anges under grupp 2 ovan. Undantag till indelningen ovan förekommer, om dock sällan, och ett specifikt fall kommer att påpekas nedan. Ytterligare en svårighet är att det (diakritiska) tecken som särskiljer ö från o i namnet Jöns tenderar att falla bort hos vissa skrivare och därmed skapa namnformen Jons. Om detta speglar ett dialektalt uttal eller om det är ett rent skrivfel är oklart. Emellertid innebär det ingen svårighet så länge inte Jons används för att bilda patronymikon, då det ju blir omöjligt att veta om fadern är en Jon eller en Jöns. Vi kommer att stöta på några sådana kritiska tolkningar nedan.”

2024-12-15, 23:45
Svar #8

• Anbytare *****
    • Visa profil
Ja, det är ju logiskt att det finns en hel del gemensamt i namnskicken i det norska Båhuslän och den halvnorska grannen Dalsland.  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se