ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elisabeth Olsson född Gustafsdotter Leijonhuvud  (läst 361 gånger)

2024-12-13, 18:21
läst 361 gånger

Utloggad Sven-Owe Eriksson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-12-17, 15:12
    • Visa profil
Hej!
När jag i min släktforskningssajt söker på Elisabeth Olsson född Gustafsdotter:s föräldrar,  födelseår 1623 alt 1626 får jag upp information från ett antal släktträd att Elisabeths pappa är friherre och landshövding Gustaf Eriksson Leijonhuvud Af Ekeberg. Elisabeths mor är Katharina Leijonhuvud Af Ekeberg (född Sparre Af Rossvik). Gustav Eriksson är född ca 1597 och Katharina är född 1588. För att kunna kvalitetssäkra denna information dvs att Elisabeth verkligen är dotter till Gustav och Katharina, skulle jag känna stor tillfredsställelse om någon känner till dokumentation, förutom de släktträd jag fått info från, som säkerställer min undran.
Stort tack på förhand!
MVH
Sven-Owe Eriksson

2024-12-14, 13:45
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2510
  • Senast inloggad: 2024-12-17, 10:21
    • Visa profil
Hej Sven-Ove

Har titta på en del siter och hittat hos Ancestry Gustav Eriksson av Ekeberg 1697-1658 gm Katarina Leijonhuvud Sparre av Rossvik 1588-1652 hade dottern Elisabet född 1622/1623
Har även kollat på Wikipedia

// Ulla:-)

2024-12-14, 15:45
Svar #2

Utloggad Lennart Altin

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-12-14, 23:34
    • Visa profil
Först och främst bör en trovärdig Källa kunna använda dåtida Patronymikon på ett korrekt sätt.
Vem skall Elisabet f 1623 vara gift med??
Enligt Elgenstierna ska Gustaf Eriksson Leijonhufvuds dotter Elisabet född 1623 ha dött ogift.

2024-12-16, 12:11
Svar #3

• Anbytare *
    • Visa profil
Hej!
Tack för svar!
Information från de släktträd jag kikat på visar två namn som kan vara Elisabets make. En del släktträd visar Anders Olsson som make medan andra visar Anders Olofsson Dumbe som make. Genom Riksarkivet har jag konstaterat i husförhörslängd från Grangärde församling (Al/2 (odaterat-1686) sid 59) att Anders Olsson född 1625 i Norrbärke församling och Elisabeth Olsson Göstasdotter/Gustafsdotter född 1626 i Risstuna Stora Tuna församling, bildade familj i Enkullen Grangärde församling. Deras son Olof Andersson nämns också i boken.

Andra släktträd visar Anders Olofsson Dumbe som make till en Elisabeth Olofsson Gustafsdotter. Anders är född 1620 i Norrbärke. Elisabeth är född 1626 i Risshytttan Stora Tuna. Även i dessa släktträd är namnet på sonen Olof Andersson.

Både namn på födelseorter, födelseår med flera uppgifter överensstämmer med utgångspunkt från namnet ovan på båda makarna men sammanblandning kan säkert ha skett eftersom tillgången på kyrkoböcker var knapp under denna tid. Till exempel är födelseåret för Dumbe 1620 och för Anders Olsson 1625.

Med ambitionen att höja kvalitetssäkringen på min släktforskning har jag beställt adelskalendern utgiven 2004. Jag har också sett uppgiften på nätet att friherrens Elisabeth skulle var född 1623 och förblev ogift. Vi får se vad framtiden har att utvisa.

Hälsningar
Sven-Owe Eriksson

2024-12-16, 20:34
Svar #4

Utloggad Vincent Eldefors

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2609
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 23:37
    • Visa profil
    • Släktingar.se
När det förekommer sådana konstigheter i nätträd kan du som en god regel bortse från det  :) Glöm Leijonhufvud i det här fallet med andra ord. Adelskalendrarna ger dig heller ingen vidare information här så det var tyvärr bortkastade pengar om du inte var intresserad av den i övrigt.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2024-12-17, 06:16
Svar #5

Utloggad Stefan Jernberg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2154
  • Senast inloggad: 2024-12-17, 06:30
    • Visa profil
Jag håller med Vincent, sådana konstigheter skall du helt bortse från. Några högättade adelskvinnor gifte sig inte till Dalarna och någon fattig bergsman eller torpare. Elisabet Gustafsdotter var väl förmodligen dotter till Gustaf Olofsson som var bosatt på Risshyttan i Silvberg. Hon hade tidigare varit gift med Anders Gustafsson från Skenshyttan i Silvberg, vigseln skedde 7 januari 1645.
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Säter

2024-12-17, 11:17
Svar #6

• Anbytare *
    • Visa profil
Hej!
Stort tack för alla svar! Nu känner jag att jag har fått verifierat det jag trodde dvs att Elisabeth Gustafsdotter inte har någon koppling till Leijonhuvud släkten trots information i en del släktträd att så är fallet.

Med vänlig hälsning
Sven-Owe Eriksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se