Tack så mycket för er hjälp.
Tyvärr måste jag erkänna att jag inte hittar det ni skriver om. (MIlitärer, tja, det sista jag hade med sådana att göra var när jag ställde mig upp och sa "från och med nu bestämmer inte ni vad jag ska göra, det gör jag själv" sen blev jag hemskickad.)
Jag vet inte var jag hittar "rullorna" som Peter skriver om. Jag har i stort sett noll koll på militära system, rullor och hur källorna är uppbyggda.
Inte heller detta från Jörgen kan jag hitta "I rullorna 1683 finns Sånnum (Sandhem) som första rusthåll under 2:a korpralskapet vid Majorens kompani, och då är där Lars och Oluf Olufßon (volym 6 uppsl. 927 och 1056 samt vol. 7 uppsl. 70, som Peter hänvisar till)."
Vet inte var jag ska söka?
Jag hittar detta eftersom det finns en direkt länk, I GMR 1685 (uppsl. 77; AID v60334.b83.s77) finns Sånnum som n:r 1 vid Majorens kompani (alltså under 1:a korpralskapet), och då är där Oluf och Isaac Olufz Söhner. Och där finns då noteringen "Rustningzhållarne ägha 1/2 Skatterättigheeten i gården". Är de båda bröderna rusthållare, ryttare eller både och vid det tillfället?