Hej Göran och Ivar!
Visst är det rätt. Karin Jönsdotter och hennes syskon är alla födda i Nåckarp Wästergård. (Stavas numera Nockarp.) Men Karin flyttade inte till Tumhult som piga till sin bror Jöns.
I AI:1 för Agunnaryd finns två husförhörslängder, 1785 - 1789 och 1790 - 1794 (som antagligen srtäcker sig till 1798). Tittar man på Nåckarp Wästergård i den senare, ser man att sonen Jon (med felaktigt födelsedatum) har gift sig och tagit över gården. Dottern Kerstin f 1768 finns inte med. Eftersom hon är min ana vet jag att hon har gift sig och flyttat till Fåglasång. Pigan Karin, dr. Jöns och dr. Måns är Jons återstående syskon. Jöns Olofsson och Britta Jonsdotter är nu inhyses. Alla de fem sistnämnda är strukna.
Jag är väldigt glad över din fråga, Göran, för det var först då jag upptäckte var de hade tagit vägen. I den första hfl för Tumhult, 1785 - 89, s 92 finns en bonde Per Månsson med familj. Det är också mina anor, men jag har aldrig hittat några släktrelationer mellan dem och Nockarpsfamiljen. Nu börjar jag undra, för efter den familjen finns änkan Britta f 1741, dottern Karin 15 år och sonen Måns f 1778. Jöns finns inte med, han finns inte alls i Tumhult förrän i AI:2. Egentligen borde inte någon av dem finnas här, eftersom de är skrivna i Nockarp samtidigt. Om Karin var 15 år, när de flyttade till Tumhult, borde de ha flyttat dit 1790, men Britta blev inte änka förrän 1797, om man ska tro dödboken. Britta och hennes familj finns i Tumhult hos samma familj också 1790 - 94(98) enl AI:1, s 346.
Der syns tydligt att anteckningarna om Britta, Karin och Måns har gjorts i efter hand. Det är ett helt annat bläck än det övriga på sidorna. Jag tror att prästen har gjort ett misstag och skrivit in dem allt för långt tillbaka. Kanske har han också skrivit in dem på fel ställe. I verkligheten bodde de kanske hos Anders Jonsson, som finns på samma sida i hfl, och som troligen är Britta Jonsdotters bror.
Tvillingarna Anders och Jöns Jonsson föddes den 16/9 1733 i Ryd Söragård. Det stämmer med födelsedatum i hfl. Dr. Anders Jonsson i Ry Söragård och änkan Bengta Nilsdotter i Tumhult vigdes 6/1 1767. Änkligen Jöns Olofsson i Nåckarp Wästergård och pig. Britta Jonsdotter i Ry Söragård vigdes 3/1 1762. Britta föddes säkert 1741, men eftersom det saknas födelselängd 1735 - 1745 blir det svårt att bevisa, att hon är syster Anders Jonsson. Jag tycker ändå att det känns ganska säkert.
Hälsningar
Ingegärd