Hej Monika!
Nej, jag förstår att Du inte förstår. Jag har ju inte uttryckt mig tillräckligt tydligt. Vad jag försöker få fatt i, är generationen innan Pehr Jacobsson och hans hustru Kjerstin Persdotter. Jag ser ju att de är födda 1730 respektive 1728, men jag skulle vilja veta VAR de är födda och EXAKT FÖDELSEDATUM och, naturligtvis, också namnen på deras föräldrar. Jag är ganska mycket nybörjare och jag har precis blivit medlem i Arkiv Digital, som jag tycker verkar vara ett bättre hjälpmedel än Genline. Och så är det ju det här med SPRÅKET! Jag menar, det är inte helt enkelt att läsa anteckningarna i kyrkoböckerna från början eller mitten av 1700-talet. Jag har gått en kort kurs i släktforskning här i Falkenberg nu i höstas, men den var så dålig. Vissa stunder fick jag hjälpa handledaren med att både tolka texter och översätta dödsorsaker, så det gav mig inte särskilt mycket. Jag har i alla fall lärt mig hitta rätt hyfsat i alla födelse- och dödböcker, men vad jag skulle vilja veta är: Vad händer med personerna under livet?! Är det husförhörslängderna jag skall söka i då? Det är ju inte helt enkelt, om man inte vet vilken fastighet de var bosatta på eller arbetade i. Kan Du ge mig litet hjälp på vägen, skulle jag uppskatta det. P g a felaktigheter i samband med in- och utflyttningar till och från olika församlingar, har jag ägnat säkert ett år åt att försöka hitta min mans farfars far. Tack vara Anbytarforum hamnade jag till sist på rätt spår och hittade honom. Det visade sig då att han alls inte var född i Breareds fs, som stod angivet i något av registren, utan han härstammade från ett soldattorp i Lidhults församling. Via soldatregistren kunde jag sedan hitta farfars farfar och även hans far, dvs Pehr Jacobsson, men nu skulle jag alltså vilja komma ytterligare en generation bakåt, om det är möjligt. När man har kommit så här långt, blir man ju litet tokig och vill fortsätta att gräva och gärna hitta ännu mer!
Jag har varit in och kikat på de sidor, som Du tipsade mig om i Arkiv Digital, men jag hittar ingenting om familjen på sid 147 i A1:2 i Berga fs. Är det lässvårigheterna som ställer till det, kanske...?
Hälsningar
Gunilla Samuelson