Hej !
I oktober 2005, frågade jag om föräldrarna till Kajsa Andersdotter, och fick då stor hjälp att finna dessa i Anders Jönsson respektive Stina Larsdotter. Jag kom också Anders Jönssons föräldrar på köpet i Jöns Persson och Kajsa Andersdotter.
Jag har ånyo börjat nysta i denna familj, och tror mig nu ha funnit nya uppgifter, vilka är följande:
Anders Jönsson är allt av döma född 1772 i Kuddebo (även benämnt Koddebo), i sitt giftemål med Stina Larsdotter föddes dottern Kajsa, när makarna bodde i Holkhult, Dannäs 1811. Detta framkommer ju också av hfl, för 1805-1820.
1826 flyttar man till Jonsboda (även benämnt Jonsbo). I enlighet med hfl 1826 för denna gård, finns också Anders mor Kajsa Bengtsdotter som var född 1747. Kajsa Bengtsdotter kan jag inte finna efter 1830, så hon har troligtvis avlidit före detta årtal.
Stina Larsdotter, Anders hustru, är rimligtvis född i gården Önnebo 1777, och flyttar med dottern Kajsa och mågen Sven Petersson till Hjälmaryd, Torskinge 1852. Sven är född 1806-11-04 i Sunnaryd, Bolmsö (G). Här saknar jag årtal när Stina avlider i Torskinge. Maken Anders har avlidit i Dannäs kring 1850 (har ej funnit exakt årtal).
Stina Larsdotters föräldrar har jag ett antagande i Lars Bengtsson född 1731 och död ca 1790, samt Sara Larsdotter född 1737. Föräldrarna bosatta i Önnebo, Dannäs.
Jag tar tacksamt emot bekräftelser och kompletteringar av ovan nämnda uppgifter rörande personerna/familjerna.
Med vänlig hälsning
Lars Bergqvist