Häradskartan-jag ser med viss rörelse ortsnamnet Spånarp i nedre kanten. Min gamla farmor kom från tomt nr 90 i Gränna, Anna hette hon och var dotter till Johannes Bränn-Jonsson. Detta med Bränn kom sig av att han var knuten till ett litet brännvinsbränneri någonstans i Gränna, men nu i slutet av 1800-talet bodde familjen med många barn i en flygellänga inne på gården vid tomt 90,jag vill minnas att min farmor sa att gården ägdes av en skomakare Swanström. Det var litet av en religiös väckelserörelse kring Swanströmmarna med folk som möttes i huset till bönemöten. Nå,med Spånarpsanknytningen var det så att Bränn-Jonssons gumma Inga-Majas släkt kom därifrån,farmor Annas morfar slutade sina dagar på undantagsstället Orrabotäppan l885,torpet löd väl under Spånarp. Jag har kvar en vältummad bouppteckning från 1833 efter Måns Svensson i Spånarp,och denne Måns är då min fm mm f. -Med min mycket älskade lilla farmor Annas livsöde blev det senare så att hon mötte en ung företagsam värmlänning i Kungsträdgården,han bjöd omgående på punch på Berns Salonger och nu räknar vi henne som stammor för släktens stockholmsgren,men rötterna finns i Gränna. När hon på gamla dar fick en komplimang för sitt nätta utseende knöck hon stolt på nacken och sa å ja,Grännaflickorna changserar aldrig !