Jan-Christer Strahlert
Jag tror mycket väl att Carl Bondesson kan vara född 1860-talet. Helt rimligt. Jag tänkte fel när jag satt på jobbet och inte hade uppgifterna framför mig men det är faktiskt så att den bild på Carl Bondesson som jag nämnde inte var tagen på 1960-talet utan på 1930-talet och då var han omkring 70 år när barnbarnen hälsade på honom i Sverige. Tyvärr har jag problem att lägga ut bilder här. Försökt göra om dem i småfilsformat men då försvinner skärpan. Bilder får inte vara mer än 100 kb om de skall läggas in här. Får fundera mer på vad göra.
Jag försöker göra en lång historia kort. Ellen (Elin) född Bondesson i Sverige utvandrade till USA som ung och gifte sig där med en Johan August Birgersson som senare blev namnet Bergerson i USA. Den sistnämnda är släkt till min man , hans farmors bror som åkte till USA i unga år och aldrig mer återvände till Sverige och vi har efter mycket möda och stort besvär lyckats få kontakt med en ättling, ett barnbarn David född på 60-talet som bor i Massachussets och alltså är en sonson till Ellen Bondesson och Johan August Bergerson
Efter en del e-postkontakt med David i USA har han i skrivande stund inte ännu kunnat få fram var i Sverige hans farmor kom ifrån. Jag har tyvärr slarvat bort ett papper jag trodde jag hade sparat där jag gick in på nätet på passargerarlistorna och fick fram en Ellen eller Elin Bondesson som kom från Torsås. Därav misstänkte jag att detta kanske kunde stämma med den person jag vill få fram födelseort på för att hjälpa David få fram fler rötter i Sverige på farmoderns sida.
Dock gick jag in på Anbytarforum Rötter måndagen den 23 augusti 2004 kl. 15.47 under rubriken USA och ”spårlöst försvunna USA-emigranter”- Kopierar in denna text här nedan. Det är denna uppgift om Ellen som gör att jag tror att hon faktiskt är född 5 juni 1894 och enligt David, barnbarnet i USA hette farmoderns pappa Carl Bondesson utan tvekan. Jag har fått foto på Davids pappa och hans syster som små när de hälsade på morfadern Carl Bondesson i Sverige.
Vigseln mellan paret Ellen och Johan August Birgersson (Bergerson) skedde 1920 i USA. Jag har fått vigselbeviset inscannat och sänt via e-post. Där står Johan August nämnd med 2 förnamn men Ellen nämnd med bara 1 förnamn.
Svar i Rötter här nedan
Av Jan Ek (Janek) - måndag den 23 aug 2004 kl. 22.10: [Ändra]
Hej Solveig,
Satsar på att ett svar på svenska går bra.
Johan August Birgersson som kallar sig Bergerson i USA avlider i juni 1967, i Swampscott, Essex, MA. (Källa SSDI)
Enligt folkräkningen 1930 ser hushållet i Marblehead, Essex, ut så här:
August J. Bergerson 39, trädgårdsmästare private estate, hustru Ellen 35. Paret gifte sig ca 1920, och August uppger 1907 som invandringsår. Ellen uppger 1912. Bostaden hyr de för 25 dollar/mån, och de har radioapparat.
Två barn, Elsa V. 7 år och John K. 4 år. (Källa: ED 194, s. 1B)
Också 1920 finns paret med, samstämmiga uppgifter. (ED 207, s. 9A)
Ellen överlever sin man, i Massachusetts eget dödsregister 1970-2001, liksom i SSDI finns hon med (sammanslagna uppgifter):
Name: Ellen Bergerson
SSN: 023-42-2102
Last Residence: 02655 Osterville, Barnstable, Massachusetts, United States of America
Born: 5 Jun 1894
Died: 9 Jul 1979
State (Year) SSN issued: Massachusetts (1967-1968 )
Dödsattestens nummer: 035811
På samma plats avlider också sonen John 13 år senare:
Name: John K. Bergerson
SSN: 025-20-8781
Last Residence: 02655 Osterville, Barnstable, Massachusetts, United States of America
Born: 5 May 1925
Died: 2 Sep 1992
State (Year) SSN issued: Massachusetts (Before 1951 )
Attestnr: 045061
Gissningsvis är också denne person relaterad på något sätt, kanske är det Johns son?
Name: Scott K Bergerson
Certificate: 040999
Death Place: Barnstable
Death Date: August 23, 1995
Birthplace: Massachusetts
Birth Date: January 26, 1958
I SSDI har han fått initialen A. istället, jag håller en knapp på K. (efter pappa?)
Jag har också funnit Johan Augusts mönstringskort inför första världskriget. Mönstringen omfattade alla män under 46 år, men de som inte var statsborgare blev bara registrerade, de kunde inte inkallas. Jag försöker skicka dig avfotograferingen av orginalet, som bland annat visar hans egenhändiga namnteckning. (Där han skriver Birgerson)