Hej Lars,
För att tråckla samman Anders Persson Frost och hans familj måste man gå utanför kyrkans böcker som inte räcker så särdeles långt. Själv har jag läst både domböcker (Tjust häradsrätt), generalmönsterrullor, mantalslängder och tryckt litteratur bl.a. Linköpings Stifts herdaminne.
I häradsrätten finns Anders Persson Frost dokumenterad i ett flertal mål åren 1679-1709 där han oftast representerar Kvistrums ägare Johan Reuter och då såsom Reuters och med lite olika benämningar genom åren: fogde, frälsefogde, befallningsman och arrendator. Redan 1670 vid hösttinget finns Kvistrum nämnt i ett mål då Reuter sökte få gården till att bli säteri. Vid detta tillfälle var det tjänaren Anders N: som förde sin husbondes talan i rätten. Möjligen kan Anders N: vara en felskrivning av Anders P: men detta har jag inte kunnat bevisa. I de ärenden där Anders förekommer är han skriven som Anders Persson. Namnet Frost nämns inte här. Sista gången jag hittat honom nämnd är 1709.
Att Anders hustru var Kerstin Andersdotter Gelsenia råder inte någon som helst tvekan över. Dödboken 1734 bekräftar att hon är Anders änka och i kyrkans räkenskaper samma år redovisas testamentspenningar efter henne. Där står hon som Kerstin Gelseina. Det är hos sonen Abraham i Gullebo Kerstin är bosatt när hon avlider.
Anders Perssons barn har jag dokumenterat på lite olika sätt eftersom det inte finns några födelseböcker förrän in på 1700-talet. Här har domboken varit till min hjälp. Tveksamhet råder dock om Anders varit gift en eller två gånger, detta har jag inte 100% lyckats bevisa. De är mina helt egna funderingar.
Barnen är:
Johan Frost vilken det betalas testamentspenningar efter år 1712 (ej i dödboken). Han var gift med Greta Belliewitz och får två barn på Kvistrum med henne, Sofia Kristina 1711 och Johan 1712.
Peter/Per Frost Gellman född beräknat 1671, grundat på åldersuppgift i dödboken Dalhems sn 1741. År 1699 har han en uä förbindelse med en piga på Kvistrum (Tjust hd 1699 ST). Sedan gift med Maria Schönberg och får sonen Gustaf 1704 på Kvistrum. Hustrun avlider i samband med sonens födelse. Nästa äktenskap ingår han med Brita Månsdotter (okänt var) och fyra barn föds mellan 1713-1719 i Tingetorp. Peter/Per blir sedan klockare i Dalhem.
Elsa Andersdotter, född omkr 1680, död 1744 i Knappekulla, Tryserums sn. Enligt vigselboken i Tryserum 1697 är Elsa från Kvistrum och hennes barn har ett namnmönster som passar väl in i släkten.
Abraham Andersson Frost, född omkr 1687 och död 1754 i Gullebo. Abraham och hustrun Karin Abrahamsdotter hamnar i Gullebo säkerligen tack vara att Karin far Abraham Gudmundsson som efter att ha varit bosatt i Bastorp blir rusthållare i Gullebo. Abrahams och Karins första barn föddes 1711 i Bastorp och de övriga i Gullebo. 1732 finns ett tingsprotokoll där Abraham Gudmundsson överlåter rusthållet på sin måg. Att Abraham Andersson Frost är son till Anders Persson grundar jag dels på efternamn och dels på jämförelser av dopvittnen då hans barn föds.
Kerstin Andersdotter, född omkr 1690, död i Drängsbo, Yxnerum 1709 där dödboken berättar att hon var född 1690 i Gärdserums socken på Rättaregården Kvistrum. Kerstin var ogift.
Anders Frost, född omkr 1694, död 1766 i Nedre Holm, Åtvids sn. Han var först ryttare och blev senare inspektor på Ekhult i Björsäters sn. Anders är väl dokumenterad i ett tingsprotokoll 1724 tillsammans med sin bror Salomon.
Salomon Andersson, född omkr 1700, död 1770 i Halsebo.
Mina funderingar om Anders Persson Frost hade ett eller två giften kvarstår, det saknas vattentäta bevis. Hustrun Kerstin fick barn så sent som år 1700 och bör då ha varit som mest 45 år gammal. Uppgiften stämmer bra med hennes dokumenterade födelseår 1656. År 1699 fick Peter/Per barn uä och var rimligen i dryga 20-årsåldern. Det skulle kunna göra honom född mellan 1671 (som finns belagt i form av ålder i dödboken) och 1679. Själv har jag inte någon större erfarenhet av Dalhems dödböcker och kan inte bedöma om dess åldersuppgifter har stora differenser som kunde stärka att han var yngre än dödbokens uppgift.
Uppgiften i dödboken 1754 (CI:2 s.365) lyder: d 20 Maji dödde af swulnad Abraham Andersson i gullebo, begrofs d 26. 67 år oh 3 månader gl. en gudfruhtig man.
En eventuell koppling till Peter Frostenius har nog inte större bäring än tanken att det inte är omöjligt att hans barn tar efternamnet Frost. Men också detta att ägaren till Kvistrum ägde gård i Björsäter där Frostenius var kyrkoherde. Men bevisläget är inte lätt och själv har jag lagt det helt åt sidan. Frostenius tillträdde i Björsäter först 1663 enligt herdaminnet och det måste i så fall handla om helt okända barn till honom som inte herdaminnet redovisar.
Abraham Gudmundsson var född omkr 1663 och avled i Gullebo 1737. Före det han blev rusthållare i Gullebo bodde han i Bastorp och var fjärdingsman. Någon namn på hans hustru har jag inte hittat. Däremot en bror till Abraham, Per Gudmundsson som också han bor i Gullebo där han dog 1720. Brödraskapet framkommer i domboken 1712 11/5.
(Meddelandet ändrat av Bbz den 12 november, 2008)