Såvitt jag vet har ännu inte kyrkböckerna för Hjorted inlevererats till landsarkivet, men det är ju på gång. Det innebär att uppgifterna du söker bara finns på pastorsexpeditionen. Fråga där på tel. 0490-60037, tisd, fred 9-11, eller e-posta hjorted.pastorat@svenskakyrkan.se. Skulle böckerna ha lämnat Hjorted tar det viss tid innan de blir tillgängliga på landsarkivet, eftersom de först ska mikrofilmas. När så är gjort kommer de också att finnas att låna eller köpa genom SVAR.
Vad som f.n. finns på mikrokort, efter 1896, är bl.a. utdrag ur församlingsböckerna 1900, 1910, 1920 och 1930. Jag har tittat på Lebo i de två sista och av 1920 års framgår att Nils Unos morföräldrar var ladugårdskarlen Sven Erik Andersson, f. 1872 i Frödinge och hans hustru Ida Kristina, f. Nilsdotter 1864 i Locknevi, vigda 1894. De hade en hemmavarande dotter Elin Eulalia, f. 1897 i Hjorted, som ogift fick sonen Nils Uno 1918. Om fadern är/var känd eller ej vet jag inte. Det kan stå något därom i födelseboken eller i församlingsboken. I hemmet fanns också Elins två bröder Erik Helge, f. 1899 och Axel Artur, f. 1907.
I 1930 års utdrag finns Sven Erik och Ida Kristina kvar, dessutom sonen Karl Hjalmar, f. 1904, samt dottersonen Nils Uno, upptagen som fosterson till morföräldrarna. Däremot är inte Elin kvar i Lebo.
Lycka till med din forskning!
Jöran Johansson