Hej Marianne,
Josef Adelgren på den aktuella skeppslistan tror jag är Josef Samuelsson Adelgrens (1712-1789) son född 1754-12-04 i Uveklinten. I Josefs (1712-1789) bou nämns att tre av sönerna är i kronans tjänst mot utrikes fiender. En av bröderna var livgrenadjär i Gärdserum (Johannes f.1741), och de båda andra måste vara Josef f.1754 och Jonas f.1747 (dessa har jag inte återfunnit i Hjorted senare). Två andra bröder var redan döda, och bröderna Abel och Zacharias fanns i trakten vid faderns död.
Min koppling till den här familjen går via sockenskräddaren i Gladhammar Abel Josefsson Adelgren f.1746 i Uveklinten (bror till Josef och Zacharias, samt ytterligare 6 syskon). Det skulle vara roligt att utväxla forskningsresultat angående den här familjen. Inte minst Josefs (1712) föräldrars ursprung (skräddaren Samuel Jonsson eller Jönsson och Elisabet Jonsd eller Jönsd) som är ganska dunkelt, och Josef Samuelssons hustrus (Annika Mårtensdotter f.1716 Ankarsrum, Hjorted) mor Maria Nilsdotter. Annikas far var Mårten Amundsson Godou (hammarsmed vid Ankarsrum) och han gifte sig i V Ed 1694 med denna Maria Nilsd. Jag har en teori om att hon var dotter till Nils Jönsson Berg hammarsmed vid Edsbruk, V Ed, men det kanske är fel plats att diskutera det just under Hjorted.
När det gäller skeppslistor och rullor har jag inte så mycket erfarenhet. Jag har studerat generalmönsterrullor för Tjusts båtsmanskompani, men mest angående båtsmännen Bollman. Jag har en bok som heter Tjusts båtsmanskompani av Helmer Ingbrand. Den är fin att använda som utgångspunkt, men jag har upptäckt en del fel i den när jag sett på rullor och kyrkböcker. Misterhult har ju inte så tidiga husförhör, men i de tillfällen det finns kan man ju ibland hitta upplysningar om döda eller försvunna båtsmän/soldater där.
Mvh Pernilla