Återigen Kemf eller Kempff från Hjortsberga.
Det jag finner är alltså att det fanns en Häradsskrivare Anders Kempff med samtliga barn födda i Hjortsberga. Detaljerna finns i Tab 5 på Mattias Lomans utmärkta sida:
http://www.mattiasloman.se/any/index.php?title=Kempff#TAB_4 Johanna Andersdotter Kempff återfinns inte i några som helst födelseböcker, däremot just i trakterna och i HFL Hjortsberga AI:2 SID 221
AID: v18582.b118.s221 bor Johanna Kempf inhyst hos paret Olof Mattisson med hustru Bengta, Sjöatorp Västergård.
Den 12 Oktober 1793 gifter sig Johanna Andersdotter med Soldaten Petter Skiöllberg i Kvenneberga. Bruden från Sjöatorp, Hjortsberga.
se Kvenneberga C1 sid 91 AID: v30545.b50.s91
Framöver kallas Petters hustru Johanna
Andersdotter för det mesta, med undantag av dödsboken för sonen Abraham (se mitt inlägg 2014-02-14) - Kvenneberga C1 sid 105 och AID: v30545.b57.s105 (Modern till det avlidna barnet: Johanna
Kempf)
Vidare finner jag att när sonen till Petter och Johanna: Carl Johan föds 14 Juni 1802 - se Kvenneberga C1 sid 105 och AID:v30545.b40.s71
så är en av dopvittnena Vendela Lagerbielke alias Marta Vendela von Porat [1769-1856]. Lite oklart varför än så välboren Adelsdam ska vara dopvittne när en fattig Soldatpojke föds...letar man vidare så finner man dessutom att Von Porats make var Fredrik Adolf Lagerbielke (1751-1816). Han var son till Carl Gustaf Lagerbielke och Sofia Margareta Laurin. En annan dotter till det senare paret var Maria Catharina Laurin (1739-1785) som var hustru till just Häradsskrivaren
Anders Kempff.
Var Johanna en dotter till Anders och Maria Catharina, sist i barnaskaran men helt oregistrerad i födelseboken (återfinns ingenstans i KGFs databas). Mindre troligt! Varför skulle man låta yngsta dottern gifta sig med en indelt soldat som bor i ett litet torp i skogen?
Eller kan Johanna ha varit ett utomäktenskapligt barn till Anders med en ännu inte identifierad Mor?
Finns det några tips på hur jag ska komma vidare?