Hej Linus!
Jag gissade, att det var Elin Henriksdotter från Vashult, men jag trodde inte att hon gifte om sig så tidigt. Elin var nämligen först gift med Per Erngisleson i Olofshylte, Västra Torsås. Han dog i pesten 1711. Varför Elin bodde i Tollanäs, när hon gifte om sig, vet jag inte riktigt, men det hade nog med hennes tidigare mans släkt att göra. Han var son till Erngisle Nilsson och Berta Månsdotter i Olofshylte, och Erngisle var i sin tur son till Nils Mattson och Elin Jönsdotter i Agnäs, Skatelöv. De ägde många gårdar, bl a Tollanäs, som de köpte 1632. (Allbo härads dombok 18 maj 1632)
Känner du till Helga Lindberg? Hon var en tidig släktforskare, död sedan länge. Hon skrev också berättelser om sina förfäder. En av dem är Bårtäcket, som handlar om Elin Henriksdotter. Där låter hon Olof Bengtsson påminna Elin om deras barndomslekar i Vashult. Det skulle ju betyda, att Olof också kommer från Vashult, men jag vet inte var Helga har fått det ifrån.
Det stämmer, att Karin Bengtsdotter var gift med Sven Henriksson. Han dog, när hon väntade deras fjärde barn, och hon flyttade tillbaka till Knoxhult. Om Olof Bengtsson var son till Bengt Olofsson, så blev det ett söskonabyte, ett gammalt uttryck för att två syskon gifter sig med två syskon.
Det var en intressant tanke, att Henrik Svensson i Vashult kunde vara son till Sven Henriksson i Röckla. Något särskilt som tyder på det?
Hälsningar
Ingegärd