Hej! Tack för intressant information! Om det är samma Olaus vi har som anfader, vilket verkar helt korrekt, så undrar jag ifall du har belägg för att han är son till knekten? Har du hittat honom i någon dop och födelsebok? Beträffande knekten är ju kyrkboksanteckningarna luriga, men jag har en hypotes; nämligen att det rör sig om (minst) två personer, en avliden eller avskedad soldat Olof Borgström född den 3 maj (inte juni) 1780 (överstrykningarna tyder på att han är både utflyttad och avliden), men han var faktiskt 50 år år 1830 när den aktuella kyrkboken (Brastad AI:4sid 4) började föras.Jag tror att ordet far är inskrivet ovanför hans namn. Han fördes i så fall rutinmässigt över till den nya boken, men hade i själva verket efterträtts av sin son Olaus Bårström/Borgström (f.1801) mellan 1825-35, vilket du tydligen har belägg för. Jag visste inte att han hade två hustrur också det intressant. Den äldre knekten, Olof Borgström, har jag nu hittat. Han var son till Comministern Wilhelm Fredrik Borgström och Fru Reginna Refthal i Lassehaga, Lyse församling (Lyse C2, Bild 167). Skulle det vara så, så har jag onekligen kommit en bra bit på väg i mina efterforskningar av just det paret. Vad tror du? Och vem var då Jacob Borgström som du uppger är född 1796? Och vet du något mera om vad som hände när Olenas (din anmoders) och Edvards (min anfaders) familj flyttade från Bro (år 1855 av allt att döma)?
Om det skulle vara så att vi båda har den där gamla komministern i släkten kan jag som en kuriositet nämna att några handskrivna rader av honom finns bevarade i en återgivning av ett intyg från 1782 i artikeln ”Malmö-pyttarna och deras hövdingar” av Sven Rydstrand, som du kan ta fram på nätet.
Hoppas det här inte blev allt för rörigt!
God fortsättning på det nya året och dina utforskningar
mbmb