Hej igen Bengt!
Jag har fått fram följande och kanske håller det om någon vet vem dopvittnet Margareta Johansdotter vid Stina Johansdotters första barn Christinas dop är (Ljuder C 4 bild 134 sidan 237). Denna Margareta skulle kunna vara den Margareta född 28/5 1763 i Älmeboda som är syster till den Stina som föddes 5/1 1766 i Älmeboda. Jag har svårt att läsa varifrån Margareta är i dopnotisen (börjar på G i alla fall, skulle kunna vara Gransåhs men skulle behöva någon bättre läsares ögon för detta).
I övrigt har jag funnit Stina med familj i Gransåhs i hfl och dödbok, vigselbok, utflyttning
Hustrun, modern, Kirstin Pärsdotter dör 26 juni 1775 i (svårt att läsa, något på Y...) 35 år gammal. (bild 14/sidan 17)
Johannes gifter om sig med en Maria Josephsdotter i Gransås 16 november 1776.
Familjen, med nya hustrun, finns där åtminstone mellan 1781 och 25/5 1783 enligt vad jag kunnat se. De ska ju ha levat där tidigare också då Stina var född där.
En Stina Johansdotter flyttar från något ställe på A..? (återigen har jag svårt att läsa och kan inte gissa då jag inte känner gårdarna i Älmeboda)den 12 oktober 1783 till Långasjö.( Volym B:3 b 59/s 105) Långasjö är ju också den socken Nils Eliasson är född i - hur hon sedan kommer till Grisnäs kan jag inte följa då det inte går att följa upp inflyttning till varken Ljuder eller Långasjö för den aktuella perioden.
Vet du något om denna Margareta Johansdotter? Kan du tyda vad som står i dopnotisen.
Med vänlig hälsning
Michael Erenius