Jag har sedan länge följande anfäder räknat från Per Svensson f. 1672 i Ålebäcksås:
Per Svensson f. 1672-07, Ljuder C:1 s. 3, Ålebäcksås
f: Sven Jönsson f. omkring 1635, Tjugosjö
ff: Jöns Abbesson f. omkring 1615, Tjugosjö
fff: Abbe Jönsson f. omkring 1590, Tjugosjö
ffff: Jöns Carlsson d. 1602, Tjugosjö. Denne man sägs varit länsman.
Jag har också i min ägo ett digert arbete av Stig Karlsson som har helt andra uppgifter:
Per Svensson f. 1672-07, Ljuder C:1 s. 3, Ålebäcksås
f. Sven Svensson f. 16??, s t Sven Jönsson från Vida Vgd. Åbo på ½ Ålebäcksås.
”(Att Svens far var Sven Jönsson från Vida Vgd framgår av mål 70 vid HT 1733, där sonen Pers köp av en gård i Vida blev bördklandrat. För övrigt råder viss osäkerhet om barnen till Sven Svensson. I Ålebäcksås fanns nämligen en soldat Sven Jönsson under 1670-talet, och ofta anges endast förnamnet ”Sven” i kyrboken, vid barns födelse och död).”
Jag har vidare kommit i kontakt med ytterligare en släktforskare vars uppgifter gör gällande att Jöns Carlsson bor på gården i Tjugosjö 1561, han innehar gården tills han dör i pesten 1601 eller 1602. Enligt ett brev från 1655 brukade även Jöns bror Abel en del av gården fram till pesten 1602. Den ende överlevande manspersonen skall ha varit Jöns son Carl. Han nämns i Älvsborgs andra lösen 1614. 1621 görs en boskaps- och mantalslängd. Carl hade sonen Jöns och dottern Ingeborg.
Finns det någon insatt i denna släkt som har lust att reda ut hur det låg till?
Edit: Med tanke på Stig Karlssons uppgifter om att Sven Jönsson var från Vida Västergård. Kan det tänkas att det i så fall är Svens föräldrar Jöns Abbesson och Kerstin som nämns i Ljuder hfl 1642 s. 200 eller s. 217 SVAR:s sidnumrering?
I samma gård bor Carl Nilsson och hans hustru Märit.
(Meddelandet ändrat av Nebulus 2011-12-11 17:53)